„Mikor és hogyan térhetünk vissza az élőzenéhez? – mindenki, az élőzenében dolgozik, ezen a multimilliárd dolláros kérdésen gondolkodik” – írja a Music Business Worldwide. Az élőzenei iparág sokféle szereplőjét megszólaltató cikkből az a kép rajzolódik ki, hogy még a karantén feloldása után is, a távolságtartási szabályok megtartásával szinte lehetetlen helyzetben van az élőzenei szektor.
Például egy zárt térben tartott, ülős koncert, „még ha el is tekintünk a bárok, előcsarnokok, mellékhelyiségek problémájától, nagyjából a helyszín teljes kapacitásának 30%-os kihasználásával tartható meg” – mondja az egyik megszólaló. Márpedig „ha veszünk egy 1,5-2 ezres koncertet átlagos jegyárral, akkor a jegybevétel legalább 50%-a a produkciós költség, a helyszíni csapat fizetése és a marketing.” Ehhez jön még ugyebár a fellépő gázsija, az általa hozott csapat kifizetése, a biztosítás, a promóter és a jegyeladó cég nyeresége stb. stb. Mindent egybevéve „a csökkentett kapacitású koncerteknek egész egyszerűen semmi értelme nincs gazdasági szempontból” – fogalmaz a Kilimanjaro Live vezetője. Még rosszabb a helyzet a nagyobb, sokkal kevésbé ellenőrizhető helyszíneken tartott, ráadásul alacsony profitrátával dolgozó fesztiválok esetén.
Ezért a megszólalók egyetértenek abban, hogy a megoldás csak az lehet, hogy a (potenciálisan) fertőzött látogatókat ki kell szűrni valahogy; legyen szó COVID-19 gyorstesztről, hőmérőzésről vagy a több országban felállítani készült kontaktkövető rendszerről. A fesztiválok esetén az egyik megszólaló a következő rendszert veti fel: a helyszín felé tartva lenne egy első ellenőrzés, ahol a COVID-19 fertőzés bármelyik tünetével visszafordítanák az embereket a többi látogató biztonsága érdekében, természetesen a jegy árának visszatérítésével. A következő ponton pedig mindenkit tesztelni kellene. Ez természetesen jelentős költségekkel járna.
Azért az optimizmus is megjelenik a cikkben. A Live Nation európai elnöke azt mondja, hogy a cég által szervezett koncertek 80%-át nem lemondták, hanem új időpontra halasztották, és azoknak, akik ezekre jegyet vásároltak, 90%-a meg is tartotta a jegyét, vagyis legalábbis abban reménykedhetünk, hogy amikor majd lehet rendesen koncerteket tartani, akkor meglesz a kereslet.
Kapcsolódó hír, hogy Németország a márciusban bejelentett, 50 milliárd eurós kulturális segélycsomagot újabb 1 milliárd euróval egészítette ki. Ennek a fő célja az, hogy a nem állami fenntartású kulturális intézményeket alkalmassá tegyék a megnyitásra, vagyis megteremtsék a higiéniai feltételeket, online jegyeladásra állhassanak át és modernizálják a szellőztető rendszereket.
Az egymilliárdból 150 millió euró (51,6 milliárd forint) kifejezetten az élőzenének szól, ebből 50 millió a kis kluboknak, 50 millió a kis fesztiváloknak; 25 millió euró szolgálja a leállt programok újraindítását, 25 millió pedig új programok elindítását.
Categories: Hírek
Leave a Reply