A fesztiválok néhány napig tartanak, mégis egy kisebb ágazattal összemérhető a gazdasági hatásuk

Elkészült az első tudomány elemzés a fesztiválok közgazdasági hatásáról. Koppány Krisztián, Solt Katalin és Hunyadi Zsuzsanna Fesztiválok gazdasági hatáselemzése című tanulmánya a Közgazdasági Szemle júniusi számában jelent meg, itt olvasható; az írást a G7 ismertette röviden, hozzátéve, hogy a Magyar Fesztivál Szövetség júniusi adatai szerint a március és augusztus közepe közé tervezett rendezvények 60%-ának elmaradása várható. (A szakmában gyakran emlegetik a KPMG hasonló kutatásait, amelyeket a döntéshozók meggyőzésére is használtak – azonban ezek csak a nagy zenei fesztiválokról szóltak, nem az egész szektorról.)

A hasonló kutatások a nemzetközi szakirodalomban is csak a 2010-es években terjedtek el igazán – olvasható a közel ötvenoldalas tanulmányban, ami részletesen bemutatja a fesztiválok gazdasági hatáselemzésének módszertani nehézségeit. Többek között azt, hogy a hivatalos statisztikai besorolások a fesztiválszervezést illetve -turizmust nem kezelik különálló kategóriaként. A szerzők ezért nyolc fesztivált vizsgáltak meg nagyon részletesen (2017-ben és 2018-ban rendezték ezeket, költségvetésük pár tízmilliótól több százmillióig terjedt, volt köztük öt családi, két gasztronómiai és egy összművészeti fókuszú rendezvény), majd az így kapott összefüggésekből igyekeztek következtetéseket levonni a szektor egészére. A Magyar Fesztivál Szövetségnél regisztrált, “értelmezhető költségvetési adattal nyilvántartott”, közel 300 rendezvény gazdasági hatásait becsülték így meg.

Az eredmény az, hogy a szektor hozzáadottérték-hatása évi 29 milliárd forint, foglalkoztatási hatása pedig több mint 8600 fő. Utóbbinál tudni kell, hogy ez a “teljes munkaidejű egyenértékes létszámmal számított foglalkoztatási hatás”, ami azt jelenti, hogy figyelembe veszik azt is, hogy valaki egész évben, teljes munkaidőben foglalkoztatott, vagy – ami szintén gyakori jelenség – “csak a fesztivált megelőző vagy éppen az ezt követő egy-két hónapban látják el a kapcsolódó feladatokat”. Vagyis számszerűen az említett 8600 főnél jóval többen dolgozhatnak a szektorban, csak éppen nem mindenki egész évben.

Ez a 29 milliárd forint nagyjából olyan nagyságrend, amivel a szektor leginkább a utazásközvetítés, utazásszervezés ágazatéhoz hasonló hatású a gazdaság egészében nézve. Ugyanakkor fontos látni, hogy a fesztiválok esetén ez a hatás mindössze néhány napos rendezvényeknek köszönhető. “A fesztiválok néhány napos időtartamuk alatt is képesek a hivatalos gazdaságstatisztika által valóban számon tartott, a kisebb ágazatok éves teljesítményével összemérhető hatásokat generálni” – írják a szerzők.

A valós szám ennél jóval nagyobb lehet, hiszen a Magyar Fesztivál Szövetség által nyilvántartott rendezvények között nincsenek ott olyan nagy – nem egy esetben nemzetközi közönséget is vonzó – fesztiválok, mint például a Sziget, a VOLT és a Balaton Sound. “Ha csak ezt a további három fesztivált a sajtóból és a szervező cég számviteli beszámolójából ismert értékei alapján a legegyszerűbb számítással hozzávennénk a vizsgált körhöz, az ágazati GVA-becslési eredményünk legalább 40 milliárd forintra ugrana. De a teljes fesztiválágazat gazdasági jelentősége a figyelembe nem vett további rendezvények miatt minden bizonnyal ezt a mértéket is jóval meghaladná” – olvasható a tanulmányban.

Az összesített értékeken túl a tanulmány további érdekes megállapításokat is bőven tartalmaz. Mint írják, a megvizsgált nyolc fesztivál egytől egyik “számviteli értelemben nagyjából nullszaldós”, és “piaci termelőként számított közvetlen hozzáadott értékük rendszerint negatív volt”, ám “a szervezők által igénybe vett szolgáltatások (32%) és főként a látogatói költések tovagyűrűző hatásai (86%) ezt jócskán ellensúlyozzák.” A közvetlen negatív hatás “akár indoka is lehet annak, hogy a gazdaságstatisztika miért nem kezeli külön gazdasági tevékenységként és ágazatként a fesztiválszervezést. Közvetett hatásaik és a fesztiválokon megvalósult költések azonban jelentős mértékű pozitív hozzáadott értéket termelnek.”

Ebben a pozitív hatásban nem elsősorban a jegyvásárlás a döntő (nem is minden vizsgált fesztivál volt belépős), hanem “látogatók jegyeken felüli költekezésének van döntő jelentősége. Ez pedig a látogatók (látogatónapok) számától és az egy látogatónapra jutó költésektől függ.” Nagyon fontos a megállapítás arra nézve, hogy a fesztivál költségvetése hogyan függ össze ez utóbbi adattal. “Minél nagyobb a fesztivál költségvetése, általában annál kisebb az egységnyi fesztiválszervezői bevétellel elérhető látogatónapok száma, és ebből fakadóan az 1 Ft költségvetésre jutó látogatói költés.” (Vagyis pl. egy kétszeres költségvetésű fesztivál látogatói összességében kevesebb mint kétszer annyi pénzt költenek a rendezvényhez kötődően.)

Nagyok persze az eltérések a különböző jellegű fesztiválok között. Érdekes eredmény, hogy míg a művészeti fesztiválok esetén a szervezők ráfordításainak több mint 70%-a ment a fesztiválműsorra (fellépőkre, színpad- és hangtechnikára), addig a a családi fesztiváloknál ez 60% körül van, a gasztrofesztiváloknál pedig 20%-nál is alacsonyabb.

Az áfa mértéke körüli vitákra nézve fontos adat lehet, hogy a vizsgált nyolc fesztivál összesített hozzáadott értéke meghaladta az 1,6 milliárd forintot, adóhatásukat pedig 1,1-1,2 milliárd forint körüli összegre becsülték a kutatók. A teljes szektor adóhatásának megbecsülésére nem vállalkoztak.

Forrás: Koppány-Solt-Hunyadi, Közgazdasági Szemle


Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading