Erősödő középréteg : 2025-ben százezer zenész fog jól élni a streamből?

2019 nyarán írtunk részletesen arról az új trendről, hogy a szupersztárok rovására egyre inkább erősödni látszik a zenészek egy olyan középrétege, akik nem töltenek meg arénákat, nem headlinerek, de már jól meg tudnak élni a zenélésből. Nemrég a Spotify vezetője, Daniel Ek arról beszélt, hogy a platformon a korábbinál kevésbé a csúcsra koncentrálódnak a lejátszások: egy éve 30 ezer előadó felelt az összes stream 90%-áért, de ez most már 43 ezerre nőtt.

Ezt a trendet erősíti az AWAL friss közleménye. A Kobalt tulajdonában lévő céghez olyan zenészek tartoznak, mint Nick Cave & The Bad Seeds, Lauv, Finneas (vagyis Billie Eilish dalszerző-producer testvére), R3HAB, Little Simz, Steve Lacy és mások. Ők mind megtartják az összes jogaikat, és az AWAL a terjesztésen túl olyan szolgáltatásokat nyújt meghatározott díjakért, mint marketing, A&R, rádiós promóció, sync stb.

Az AWAL adatai szerint egy év alatt több mint 40%-kal nőtt azoknak a zenészeiknek a száma, akik évi 100 ezer dollárnál (kb. 30 millió forintnál) többet keresnek csak a streamből. Immár több százan tartoznak ebbe a körbe. “Tucatnyi” zenész évi egymillió dollárnál is több jogdíjat kap a stream után. A cég szerint az évi százezer dolláros jogdíjbevétel azt jelenti, hogy ezeknek a zenészeknek a katalógusa már millió dolláros nagyságrendű értéket képvisel. Ahogy a Kobalt vezetője a Music Business Worldwide-nak mondta: “egyre több olyan független zenészt látunk, aki megteheti, hogy értékesíti bizonyos jogait, és vesz magának egy házat vagy egy stúdiót”.

A cég működési modellje az említett trendre – ahogy írják, “a sokáig figyelemre nem méltatott középréteg” megerősödésére – alapul, és úgy látják, ez a jövőben csak erősödni fog. A Kobalt vezetője egyenesen azt mondja, hogy szerinte 2025-re már több mint százezer zenész fog az említett 100 ezer dolláros határnál többet keresni csak a streamből.

Az AWAL hangsúlyozza azt is, hogy annak, hogy egy független zenész számára jelentős összeg lehessen a stream jogdíj, a feltétele egy olyan szerződés, amilyet ők kötnek. A modellt, amelyben a jogok a zenészeknél maradnak, és a különféle kiadói szolgáltatásokért fizetnek, úgy írják le, mint ami túllép a megszokott major / független modellen. “Korábban választanod kellett, hogy független kiadóhoz mész, és az ismertséged megmarad helyi szinten, vagy egy majorhöz írsz alá” – idézi a Music Ally az AWAL vezetőjét. (Ez persze erős túlzás, hiszen nagy független kiadóknál voltak akár világsztárok is – elég csak az XL Recordingsnál induló Adele példáját említeni). A cég stuktúrája egy major kiadóéhoz hasonlít (10 irodájuk, 150 alkalmazottjuk van), de egészen másként dolgoznak.

A Music Ally több piaci elemzőt is idéz, akik a független zenészek jövedelmének növekedését látják az adatokban, és ennek a trendnek a növekedését, akár gyorsulását prognosztizálják. A Raine Group szerint idén a tágan értett független zenészeknek (akik közé pl. a production music típusú zenék szerzői is tartoznak) jut majd a rögzített zene utáni összes jövedelem 9%-a.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading