A legújabb hangmintázási per a kreatív kísérletezést veszélyezteti Nicki Minaj szerint

A hangmintázás közismerten nagyon fontos a hiphopban; az egyik legismertebb per a zeneipar történetéből éppen az, amit a Turtles indított a De La Soul ellen 1991-ben egy jogosítatlan hangminta miatt. A peren kívüli megegyezés után a hangmintázás jelentősen visszaszorult, mert sok előadó, kiadó kezdett el aggódni a minták jogosításának költségei és munkaigénye, illetve az esetleges perek miatt.

A Tracy Chapman által Nicki Minaj ellen indított per szintén komoly következményekkel járhat, legalábbis az egyik értelmezése szerint. Frissítés: a perben megszületett az ítélet, legalábbis az egyik kérdést tekintve – lásd lejjebb.

A történet még 2018-ban kezdődött. Nicki Minaj Sorry című számában – aminek Nas is közreműködője volt – felhasználta Tracy Chapman Baby Can I Hold You című számának egy részletét. Az eredménnyel elégedettek voltak, így Minaj szerette volna azt feltenni Queen című albumára, azonban Tracy Chapman erre nem adott engedélyt (a zeneiparban általában tudják róla, hogy ő azok közé tartozik, akik ezt rendszeresen megtagadják). A Sorry nem is került fel az albumra, azonban a New York-i rádióban egyszer lejátszotta DJ Funkmaster Flex, és ezek után természetesen felkerültek a netre is a leszedett változatok. Tracy Chapman ezeket eltávolíttatta, és pert indított Nicki Minaj ellen.

A jogi procedúra idén kezdődött el, és két fő kérdés körül forog. Az egyik az, hogy Nicki Minaj juttatta-e el a dalt a rádiós DJ-nek. Nyilvánosságra került egy privát Instagram-üzenet, amelyben a rapper egy, a lemezre fel nem került dal exkluzív premierjét ígéri neki. Ugyanakkor Nicki Minaj azt állítja, hogy valóban volt ilyen szándéka, azonban később meggondolta magát, így nem tőle került ki a dal. Funkmaster Flex azt vallotta, hogy egyik „bloggerétől” kapta meg a hanganyagot. Nicki Minaj ügyvédje azt mondja, hogy a menedzsmentnél, a kiadónál, a jogosítással megbízott csapatnál is megfordult a fájl, ami ráadásul Nasnak is megvolt. (A történetnek ezt a részét a Hollywood Reporter cikke foglalja össze legrészletesebben.)

A másik fő kérdés az, hogy egy kereskedelmi forgalomba nem került dal esetén lehet-e szó jogsértésről. Nicki Minaj főleg ebbe az irányba akarja elvinni az ügyet. „Alkotás közben senki nem keresi még meg a jogtulajdonosokat. A zenészek kísérleteznek, és amikor valami működik, és szeretnék, hogy megjelenjen, akkor kerül be a képbe a kiadó, a menedzsment és a jogászok, hogy megpróbálják jogosítani a hangmintát. Ha ez összejön, a szám megjelenik; ha nem, akkor nem, és senkinek nem származott az egészből semmi kára, folytatódik a kísérletezés” – olvasható a bírósági beadványban. Eszerint ezt a metódust – ami a művészek szabad kísérletezéséből indul ki – a jogtulajdonosok is tiszteletben tartják; mi több, gyakran hallani akarják a demófelvételt, amiben a hangminta szerepel, hogy eldöntsék, engedélyezik-e annak hivatalos megjelenését.

Nicki Minaj érve tehát az, hogy ha elmarasztalja a bíróság azért, mert egy kereskedelmi forgalomba nem került számban jogosítatlanul használt egy hangmintát, akkor „az megfojtja a kreativitást, hiszen ez alapján a zenészeknek már azelőtt fizetniük kéne a hangmintákért, mielőtt egyáltalán elkezdenek vele kísérletezni”.

A Billboard szerint még kérdés, hogy sikerül-e a bíróságot meggyőzni arról, hogy a kreatív kísérletezésről szól az ügy, pláne, hogy állítólag Nicki Minaj tevőlegesen hozzájárult ahhoz, hogy ha kereskedelmi forgalomba nem is, de legalábbis nyilvánosságra került a demó.

Ugyanakkor van, aki szerint ettől függetlenül igaza van Nicki Minajnak abban, hogy a kreativitást elfojtó hatással lenne a hangmintázásra egy olyan ítélet, ami Tracy Chapmannek ad igazat. A jogosítással foglalkozó jogászként és a Rowan Univeristy tanáraként is dolgozó Karl Fowlkes a hiphoppal foglalkozó Okayplayernek beszélt erről. Szerinte ugyanis nagyon gyakran előfordul, hogy kereskedelmi forgalomba nem kerül, de kiszivárog egy felvétel (ugyan nem említi, de nagy port kavartak az akár a Spotify-ra is felkerülő, így hivatalos megjelenésnek látszó illegális szivárgások). Főleg, hogy a zenészek a készülő, még jogosítatlan számokat gyakran küldözgetik egymásnak, hogy visszajelzéseket kapjanak róluk, így komoly esélye van annak, hogy kiszivárog egy demófelvétel.

Még ha a Sorry nem is feltétlenül ilyen eset (amennyiben igazolható, hogy Nicki Minaj volt a szándékos szivárogtató), egy Nicki Minajt elmarasztaló ítélet akkor is abba az irányba hat, hogy elfojtsa a hangmintákkal való kreatív kísérletezést – mondja Karl Fowlkes.

Frissítés: Az ítéletben a bíróság Nicki Minaj ügyvédeinek érvelésével értett egyet: a hangminták felhasználása a kreatív folyamatban a fair use körébe tartozik, természetesen addig, amíg az eredmény nem jelenik meg. Ugyanakkor abban a kérdésben, hogy Minaj küldte-e el a rádiós DJ-nek a számot, és ezzel szerzői jogot sértett-e, az esküdtszéknek kell majd döntenie.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .