Steve Mac napjaink egyik legsikeresebb dalszerzője-producere, többek között társszerzője és -producere volt az előző évtized egyik meghatározó slágerének, a Shape Of You-nak, valamint olyanoknak írt számokat, mint Pink, Clean Bandit, Westlife, Kelly Clarkson, Chainsmokers és sokan mások. Számos díjat kapott már (lásd a UMPG honlapján), most a brit szerzőket képviselő Ivors Academy választotta meg őt az év dalszerzőjének. Ebből az alkalomból kérte meg őt a Music Business Worldwide, hogy írja meg azt az öt aranyszabályt, amik számára szerzőként a legfontosabbak.
1) Ha komolyan gondolod a dalírást, kezeld úgy, mint egy rendes munkát
Steve Mac elismeri, hogy vannak, akiknek séta vagy akár egy éttermi ebéd közben jön az inspiráció, ám ő és kollégái a Rokstone stúdióban abban hisznek, hogy „rendes munkaidőben” érdemes dolgozni. Minden hétköznap 10-kor kezdenek, és általában azt is tudják előre, mikor mennek majd haza – a hétvége pedig a családé. „Még akkor is, ha nincs egy éppen aktuális projektünk, bemegyünk és elkezdünk dolgozni, és gyakran kijön ebből valami.”
2) Kezeld külön a dalírást és a produceri munkát
Steve Mac szerint ha valaki egyszerre szerző és producer, akkor nagyon fontos ezt a két szerepet kettéválasztani. Főleg akkor, ha az előadóval közösen dolgoznak a stúdióban – ilyenkor vannak, akik elkövetik azt a hibát, hogy „órákon át a megfelelő lábdobhangzást keresik, miközben az előadó ott unatkozik”. Steve Mac szerint ilyenkor az a fontos, hogy a dallamon, a szövegen és az akkordmeneten dolgozzanak együtt akár az egész nap. „Régóta tudom, hogy ha van egy jó dalod, akkor a produceri munka már könnyű” – írja. Mi több, nemcsak a hangzás kidolgozását, de még a dalszerkezet kialakítását is érdemes későbbre halasztani, akkorra, amikor már megvan, hogy mi lesz a verze és a refrén, vagy legalább már két-három „nagyon jó ötlet” van mindegyikre.
3) Ha a dal nem elég jó, akkor nem elég jó
Vagyis vannak olyan dalok, amelyek egyszerűen nem elég jók, és ilyenkor inkább érdemes elvetni az egészet, mintsem újra meg újra megpróbálkozni az átalakítással, vagy „produceri munkával felöltöztetni”. Ez utóbbinak anyagi oka is van: egy demó elkészítése is komoly munka és ezáltal költség, amit felesleges belefektetni, ha az eredmény úgysem lesz igazán jó.
A „minőségellenőrzéshez” tartozik még, hogy a demófelvétel elkészítése után Steve Mac két hétig pihenteti a dalt, és utána meghallgatva ellenőrzi, hogy még mindig megfogja-e őt, még mindig jónak tűnik-e a szöveg, a dallam. Persze tudja, hogy manapság nagy a nyomás, hogy minél gyakrabban álljon elő egy előadó újabb „tartalmakkal”, de ő hisz abban, hogy ha nem igazán jó az eredmény, akkor inkább érdemes „ennél tudunk jobbat” felkiáltással elvetni.
4) Ne féljünk a dalírástól
Mint Steve Mac írja, ez fura tanácsnak tűnhet, de gyakran előfordul, hogy valaki „lefagy” a stúdióban. Például ha egy feltörekvő zenésznek volt egy slágere, és a szerző azt javasolja, hogy valami attól eltérő dologgal próbálkozzanak, akkor „néha érzem, hogy az jár a fejében, mit fognak majd gondolni a rajongói”, és ez rányomja a bélyegét a kreativitásra. Ilyenkor Steve Mac szerint azt kell észben tartani, hogy amikor a stúdióban ötletelnek, akkor azt senki más nem hallja; ami nem jó, azt egyszerűen elvetik, és nem marad nyoma. Ezt megérteni maga a szabadság – írja.
Ha valaki elmegy a stúdiójába, akkor nem érdemes biztonsági játékot játszani. „Nyitottnak kell lenned arra, hogy hibázzál, nem szabad félned attól sem, hogy elénekelj egy olyan dallamot, ami csak arra lesz jó, hogy egyet nevetünk rajta. Ugyanis nekem az a tapasztalatom, hogy pont akkor történnek az érdekes dolgok, amikor egy zenész azt mondja: ilyesmit még sosem csináltam. Ebből lesznek az olyan dalok, amiktől lelkes lesz a kiadó, és aztán lelkesek lesznek a rajongók, és ezt mondják: nem is gondoltam volna, hogy képes ilyesmire!”
5) Ha stúdióba mész, légy pontos
Steve Mac nem írja, milyen gyakran találkozik elkéső zenészekkel (sejthető azért, hogy nem véletlenül válogatta be ezt az aranyszabályok közé). Elmeséli viszont a másik oldalt: a legnagyobb szupersztárok, akikkel dolgozott, mind nemhogy időben, de korán érkeztek hozzá. „Nagyon szeretek Ed Sheerannel dolgozni, de néha megőrjít. Ha 11 órát beszélünk meg, akkor 9:30-kor fog érkezni.”
225 dal, amik Steve Machez kötődnek:
Categories: Hírek
Leave a Reply