A legtöbben 2021 második felére várják az élőzene talpra állását

Az élőzenével foglalkozó szaklap, a Pollstar nyilvánosságra hozta az iparág állapotát bemutató, legnagyobb mintájú felmérés eredményét. 1350 amerikai szakmabelit kérdeztek meg, akik az élőzene legkülönfélébb területein dolgoznak (és mint a riport írói megjegyzik, egyre többen vannak, akik egyszerre több feladatot is ellátnak).

A Pollstar bíztató jelnek nevezi, hogy a válaszolók többsége (55%-a) 2021-re várja az élőzene talpra állását, visszatérését a teljes kapacitáshoz. Ezen belül a legtöbben inkább az év második felét tartják reálisnak. 31% szerint 2022 előtt erre nem lehet számítani, 15% pedig bevallotta, hogy fogalma sincs. Az élőzenei szereplők 31%-a mondta, hogy 10-12 hónapra elegendő tartaléka van; több mint harmaduk viszont legfeljebb fél évig bírja még. Az amerikai élőzenei iparág szereplőinek fele igénybe vett valamilyen támogatást, ami a munka nélkül maradtakat segítette; de sokan érzik úgy (75%), hogy a kormányzat sokkal jobban figyelt más, érintett iparágakra (turizmus, vendéglátás, repülés stb.). Mindössze 8%-uk mondta, hogy nem kényszerült semmilyen változtatásra a munkaerőben, egyébként a kényszerszabadságok, elbocsátások, a munkaidő és/vagy a fizetések csökkentése szinte mindenkire jellemző volt.

Ami az élőzene jövőjét illeti, a legtöbben (válaszonként 80-90%) úgy látják, hogy a következő intézkedéseket mindenképpen be kell vezetni: készpénz- és érintésmentes technológiák, intenzív fertőtlenítés, a vendégek szűrése; 72% szerint a helyszínek kapacitását is jelentősen csökkenteni kell. 39% úgy látja, hogy a közönség nagyobb szeparációját lehetővé tevő, továbbá a bevételeket is növelő VIP-k, privát területek széles körben el fognak terjedni. A túlnyomó többség úgy véli, hogy az említett intézkedések miatti plusz kiadásoknak meg kell oszlania az iparág szereplői között, vagyis nem lehet ezeket csak pl. a helyszínekre vagy a promóterekre stb., pláne csak a közönségre terhelni.

Érdekes módon az iparági szereplők nagyjából egyharmad-egyharmad arányban gondolják úgy, hogy a jegyáraknak növekednie, illetve csökkennie kell, vagy éppen a járvány előtti szinten kell maradniuk. A Pollstar kommentárja szerint több, egymással ellentétes hatású tényező működik egyszere: a megnövekedő költségek egyfelől, a gazdaság visszaesése, a vásárlóerő csökkenése másfelől, úgyhogy legalábbis annyi bizonyos, hogy ez egy érzékeny terület lesz.

Az élő online közvetítésekről az iparág szereplőinek majdnem fele (49%) azt gondolja, hogy az élőzene normális visszatérése után ezek jórészt el fognak tűnni. Igaz, 44% úgy véli, hogy az élő és online események valamilyen hibridje lesz a jellemző, és 8% szerint pedig továbbra is nagyon komolyan kell majd számolni a livestreammel.

A felmérés vizsgálta a diverzitás kérdését is, vagyis a nők, kisebbségek helyzetét az iparágban. A válaszadók kétharmada szerint lenne itt tennivaló (ezen belül 11% szerint egyenesen pocsékul teljesít az iparág); ugyanakkor a saját cégét már 43% kellőképpen sokszínűnek és befogadónak látja.

„Minden iparágban vannak komoly kihívások, amelyekre válaszolni kell, ha túl akarunk élni. Az élőzenének az elmúlt évtizedekben bőven kijutott ilyenekből: tömegirányítás, időjárási katasztrófák, technológiai változások, gazdasági válságok, terrorfenyegetés, változó törvényi környezet. Ezeknek a kihívásoknak az élőzene mind megfelelt. A mostani válság semelyik korábbira nem hasonlít, de ezt is túl fogjuk élni” – fejeződik be a Pollstar cikke.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.