Meg lehet mondani a Spotify algoritmusának, melyik dalt szeretnénk megnyomni, de ez csökkentett jogdíjjal jár

Bizonyára sokat fognak beszélni az iparágban a Spotify új bejelentéséről – írja a Music Business Worldwide. A stream szolgáltató ebben a posztban jelentette be, hogy „a személyre szóló ajánlásokban növelni fogja a zenészek befolyását”. Ahogy a Spotify szóvivője a Verge-nek mondta: az a cél, hogy „a zenészeknek nagyobb befolyása legyen arra, hogy hogyan alakul a karrierjük”, legalábbis a platformon belül. „A zenészekkel beszélgetve úgy látjuk, hogy fontos számukra, hogy az albummegjelenés hetén kívül is építhessék a kapcsolatot a rajongótáborukkal, és esetleg a korábbi katalógusukra is ráirányíthassák a figyelmet” – mondta a Billboardnak.

Ez úgy működik majd, hogy egyelőre az algoritmusok által összeállított autoplay módban (amikor lejárt az a dal, album, playlist, amit a felhasználó elindított, és a további számokat a rendszer szolgáltatja neki) és a rádió módban az algoritmus a dalok kiválasztásánál figyelembe veszi azt, ha egy előadó vagy kiadó prioritásként jelöli meg egy dalát – akár azért, mert „nagyon lelkesek” a számtól, vagy mondjuk kerek évfordulója van egy egy album megjelenésének, netán egy virális sikert akar meglovagolni a menedzsment. Később más, algoritmikus ajánlásoknál is bevezethetik ezt a tesztidőszak tanulságaitól függően.

Ez nem jelenti azt, hogy garantált, hogy ezt a számot biztosan több embernek fogja lejátszani a Spotify. Arról van szó, hogy az algoritmus az ajánlások összeállításánál számos adatot („szignált”, ahogy a Spotify hívja) vesz figyelembe: az adott felhasználó ízlését és a hozzá hasonló ízlésű felhasználók által kedvelt dalokat; a dal műfaját, hosszúságát, tempóját és egyéb zenei jellemzőit; a szöveg nyelvét; a megjelenés idejét, a napszakot – és még rengeteg minden mást is. Ezek közé a figyelembe vett adatok közé kerül be majd az, hogy az előadó vagy kiadó prioritásként jelölt-e meg egy dalt, tehát a sok másik között ez csak az egyik szempont lesz. „Ha a dal megfogja a hallgatókat, akkor továbbra is próbálkozni fogunk azzal, hogy ezt ajánljuk; de ha nem, akkor gyorsan ejteni fogjuk. A hallgatók elégedettsége a legfőbb prioritás, így nem tudjuk garantálni egy dal algoritmikus ajánlását” – írja a poszt.

Az igazán érzékeny pont az, hogy ha ezeket a prioritásként megjelölt dalokat a Spotify az említett módon játssza le (tehát autoplay vagy rádió módban – más esetekben nem), akkor „promocionális jogdíjat” kap érte a jogtulajdonos – értsd: kevesebbet. Arról egyelőre nem árultak el semmit, hogy ezt a csökkentett jogdíjat hogyan számolják ki. A Spotify hivatalos álláspontja szerint azért ezt a módszert választották, hogy „mindenki megengedhesse magának” ezt a fajta promóciót (mármint szemben azzal, amikor előre kell komolyabb összeget befizetni). A Music Business Worldwide-nak a cég képviselője azt mondta, hogy a jogdíj számítását a tesztidőszakban még változtathatják, mindenesetre az a cél, hogy olyan legyen, hogy a zenészeknek, kiadóknak megérje ebbe befektetni, vagyis ha egy prioritásnak megjelölt dalt ennek köszönhetően felkapnak a hallgatók, akkor a végén a nem csökkentett jogdíjú letjátszásoknak köszönhetően pozitívan jöjjenek ki a dologból.

Ezzel együtt is aligha kerülhető el, hogy egyesek a payola legalizált formájának tartsák majd a promóciós eszközt, illetve a tőkeerős, nagy kiadók befolyásának növekedésétől féljenek. Szintén nem szerencsés, hogy miközben egyre nagyobb a nyomás, hogy a stream jogdíjak növekedjenek, itt éppen csökkentett jogdíjakról van szó.

A Spotify ábrája arról, hogy milyen szempontok játszanak szerepet egy algoritmikus ajánlásban – pontosabban csak néhány a „sok ezerből”



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .