Évek óta szó van arról, hogy az adatelemzés forradalma megváltoztatta a zeneipar számos területét, köztük az A&R-t. (Lásd 2018-as átfogó cikkünket.) Ebben a folyamatban több fontos fejlemény is történt mostanában.
A Music Business Worldwide ír arról, hogy a Warner Music Group negyedéves pénzügyi jelentésében elárulta: egy év alatt megduplázta azoknak a művészeknek – előadóknak, dalszerzőknek – a számát, akiket a mesterséges intelligenciával működő Sodatone szoftver azonosított potenciális befutóként. A különálló vállalkozásként indult, a stream adatokat, playlisteket, turnékat és zenei blogokat kiindulópontként használó Sodatone-t 2018-ban vásárolta fel a WMG. A cég hivatalos nyilatkozata szerint azt remélik a mesterséges intelligencia alkalmazásától, hogy a többi kiadónál „hamarabb azonosítjuk a holnap sztárjait”.
Mivel a befutást előrejelző adatként mindenki ugyanazokat a nyilvános forrásokat használja, ezért a jó adatelemzés igen fontos: ha a kiadók nagyjából egyszerre, egy kiugró (mondjuk virális) sláger sikere után ugranak rá egy ígéretes tehetségre vagy egy friss trendre, akkor hatalmas árverseny kezdődik (aztán ahhoz, hogy a befektetés megtérüljön, komoly marketingre lesz szükség, és beindul egy öngerjesztő folyamat – lásd ezt a cikkünket). A többieknél hatékonyabb algoritmust használó kiadó így komoly összeget takaríthat meg.
A Warner annyira komolyan veszi az adatelemzés jelentőségét, hogy egy alelnöki (SVP) posztot létrehoztak az „adatokkal megtámogatott üzleti döntések” segítésére. Ezt Dr. Kobi Abayomi tölti majd be, aki az egyetemi és az üzleti világban is ismert, számos könyvet írt, szűken vett statisztikai témák mellett például a fenntarthatóság és az oktatás kérdéseivel is foglalkozott, többek között a Világbank és az ENSZ megbízásából is.
Kapcsolódó, nem régi hír, hogy egy másik, a mesterséges intelligencia segítségével a befutásra esélye zenészeket beazonosító cégbe, az Instrumentalba a kínai óriás Tencent vásárolta be magát kisebbségi tulajdonosként. A Music Business Worldwide a cég vezetőjével készült nyári interjúja fontos olvasmány azoknak, akiket az adatelemzés és az A&R kapcsolata érdekel.
Conrad Withey szerint a mesterséges intelligencia nem öli ki a „romantikát” az A&R-ból. Éppen ellenkezőleg: a napi 40 ezer új, a Spotify-ra felkerülő számból kifogni az ígéreteseket – szerinte éppen hogy ebben nincsen semmi romantikus. Azonban az A&R sokkal több, mint a sikerre esélyes zenészek kiszúrása, és a „maradék része”, az „emberek közti kapcsolaton alapuló kreatív partnerség” éppen hogy az egész „legromantikusabb része”, és ebből a mesterséges intelligencia semmit nem vesz el.
A cége megalapítása előtt a Warner Music Entertainment elnökeként dolgozó Withey az Instrumental sikerei között említi többek között azt is, hogy a Dance Monkey című számmal látszólag a „semmiből jött” slágert alkotó Tones and I vagy éppen Lil Nas X potenciálját már akkor azonosította az algoritmus, amikor még az ezer követőt sem érték el a Spotify-on.
Categories: Hírek
Leave a Reply