2020 harmadik negyedéve volt az első olyan, amikor a 2007-ben indult platform nyereséget tudott termelni – derült ki a Soundcloud beszámolójából. A Music Business Worldwide által részletesen ismertetett adatok főleg a szintén nemrég benyújtott 2019-es beszámolóra alapulnak; az ebből kirajzolódó trendek idén meghozták a gyümölcsüket.
A bevételeit folyamatosan növelő, kiadásait pedig sikeresen csökkentő cég két lábra támaszkodik: egyrészt a hallgatók előfizetési díjaira és a reklámokra (Listener Business), másrészt az alkotóktól, kiadóktól a különféle szintű professzionális accountokért, szolgáltatásokért szedett díjakra (Creator Business). Ezek közül az első felel a bevételek kétharmadáért (2019-ben 99,5 millió euró), a második az egyharmadáért (54 millió euró). Az utóbbi bevételek aránya növekedett a korábbiakhoz képest, vagyis – mint a MBW megjegyzi – sikeres volt az a cégfelvásárlás, amire támaszkodva elindult a Repost by Soundcloud, ami digitális terjesztést, monetizációt és egyes kiválasztott zenészek számára további segítséget (pl. marketing) nyújt – lásd e cikkünket.
A Soundcloud nyereségességéhez hozzájárult az is, hogy a reklámértékesítéseket immár két éve a Pandorával közösen végzi a cég, illetve a DJ-ket segítő partneri programok elindítása. Ezeknek köszönhetően immár a legismertebb DJ-programokba integrálták a Soundcloudot.
A 2020-as éves kilátásokról a cég úgy nyilatkozott, hogy míg a reklámbevételek visszaestek a járvány hatására, addig mind a felhasználói előfizetések, mind az alkotóknak nyújtott szolgáltatások területén növekedést tapasztaltak, és még korai megjósolni, hogy pontosan mi lesz ezeknek a folyamatoknak az együttes hatása.
Nem sokkal a pénzügyi beszámolók megjelenése után derült ki, hogy a céget vezető Kerry Trainor 2021 januárjától lemond vezérigazgatói posztjáról. Ő 2017-ben érkezett a céghez, azután, hogy a sajtót bejárták a hírek, hogy csődközeli állapotba került a Soundcloud, és az alkotók közül is sokan elfordultak a platformtól, mivel úgy értékelték, hogy a major kiadókkal kötött jogosítási szerződéseknek áldozatául esett a Soundcloud korábbi szelleme. Trainor, aki korábban a Vimeót vitte sikerre, az említett bevételnövelő intézkedések mellett abban is sikeres volt, hogy az alkotók számára ismét vonzóvá tette a platformot. Lemondása kapcsán az alapító Alexander Ljung úgy fogalmazott, hogy a Soundcloud mindig is „a világ egyik legfontosabb kulturális platformja volt, de Kerry és Mike bebizonyította, hogy üzletként is fantasztikus”. Az említett Mike lesz az új vezérigazgató: Mike Weissman együtt érkezett a céghez Kerry Trainorral, először COO, majd elnöki pozíciót töltött be. A leköszönő vezérigazgató tagja marad az igazgatótanácsnak.
Categories: Hírek
Leave a Reply