Plagizálásveszélyt jelző mesterséges intelligenciát fejleszt a Spotify

A Music Business Worldwide fedezte fel, hogy a Spotify benyújtott egy európai szabadalmi bejelentést nyújtott be egy olyan fejlesztésre, ami a feltöltött kotta alapján jelzi egy zeneszerzőnek, hogy a műve plagizálásnak számít-e.

A rendszer középpontjában mesterséges intelligencia áll, amit korábban már digitalizált – a dallam mellett az akkordmeneteket és esetleg a szöveget is feltüntető – kottákon tanítottak be. Ezekkel hasonlítja össze a vizsgált művet, és jelzi, hogy az akkordmenet, a dallamrészletek vagy a harmóniák stb. milyen mértékben eredetiek vagy plagizálásgyanúsak. Megmutatja a problémás részeket és kiszámolja a hasonlóság mértékét is. A rendszer közel valós időben működik, ami lehetővé teszi a szerző számára, hogy a problémát okozó részleteket átírja, majd újra tesztelje az eredményt.

A szabadalmi kérelem a Music Business Worldwide összefoglalója szerint kitér arra, hogy a korábban létező, hasonló megoldásokkal szemben az általuk fejlesztett Plagiarism Risk Detector And Interface használata nem igényel komoly szakértelmet, a tervezett grafikus kezelőfelület minden zeneszerző számára intuitív módon használható. Szerintük az ő fejlesztésük a korábbiaknál pontosabban mutatja meg a korábban létező mű problémás részletét – bizonyos esetekben rögtön linket is kínálva ahhoz, hogy a szerző meghallgassa a kérdéses darabot.

Mindennek hátterében természetesen az van, hogy egyrészt a Blurred Lines-ítélet, másrészt a korábban elképzelhetetlenül sok zene könnyű hozzáférhetősége miatt nagy mértékben megnőtt a plágiumvádak száma. Igaz, hogy a Dark Horse ügyében a feljebbviteli bíróság megsemmisítette az elmarasztaló ítéletet, azért sokak fejében ott van még az, amit egy szerző így fogalmazott meg: „nem lehetek biztos abban, hogy nem plagizáltam egy olyan dalt, amit soha nem hallottam”.

A MBW kiemeli azt is, hogy a szabadalom kifejlesztői között szerepel az François Pachet, akit a Spotify 2017-ben szerződtetett; ő korábban a Sony mesterséges intelligencia-szakértőjeként felügyelte azt a fejlesztést, ami az első megjelent, AI által komponált zeneműveihez vezetett.

A fejlesztésről a OneZero-nak George Howard nyilatkozott (a Berklee College oktatója, a TuneCore alapítója, korábban a Rykodisc elnöke). Szerinte a zenészeknek úgy általában nincs okuk megbízni a Spotify-ban, és a konkrét eszköz is inkább a cég védelmét szolgálhatja egy esetleges perben: „proaktív, megelőző magatartásként” hivatkozhatnak rá. Ha esetleg egy szerzők kerül plágiumvád miatt a vádlottak padjára, akkor Howard szerint azzal kell majd szembesülnie, hogy a bíróság aligha fogadja el perdöntő bizonyítékként, hogy egy magáncég kezében lévő, hivatalosan nem tesztelt eszköz korábban arról biztosította a szerzőt, hogy a műve nem plágium. George Howard továbbá François Pachet említett előéletére való tekintettel attól is tart, hogy azzal, hogy a szerzők a mesterséges intelligencia számára ingyen felajánlják a kottáikat, csak ahhoz járulnak hozzá, hogy a zeneíró algoritmusokat fejlesszék, vagyis öntudatlanul saját – jogdíjat nem kérő – versenytársukat erősítik.

A plágium fogalmáról, szerzői jogi megközelítéséről blogunkon itt lehet bővebben olvasni.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.