2020 során számtalan zenei, zeneipari hírben került elő a TikTok: új előadók, vagy éppen producerek jöttek a semmiből és jutottak nagykiadós szerződéshez, illetve a legnagyobb sztárok – vagy menedzsmentjeik, kiadóik – igyekeztek a platformon virális sikert elérni. Közben persze ott volt a másik oldal, a kínai fejlesztésű app botrányai, betiltása Indiában, kálváriája az Egyesült Államokban – ám az adatkezelési problémák nem riasztották el a fiatal felhasználókat.
A TikTok most először készített egy éves összefoglalót Year on TikTok: Music 2020 címmel. Joggal használják azt a kifejezést, hogy „döbbenetes számokról” írnak. 176 olyan dal volt az évben, ami több mint egymilliárd alkalommal megszólalt különböző TikTok-videókban. Hiszen a platformon a siker nemcsak azt jelenti, hogy egyes videókat nagyon sokan megnéznek, hanem legalább ennyire fontos, hogy minél több felhasználó készít saját videót, amiben az adott dal, pontosabban inkább dalrészlet megszólal. Ezeknek nagyjából a fele volt siker a TikTokon kívül: a legnépszerűbb számok közül 90 szerepelt a Billboard Hot 100 listán is, 15 pedig az első helyre is eljutott.
A szöveg a TikTokot elsősorban a felfedezés platformjaként pozicionálja, így nagy hangsúlyt fektet azokra, akik itt lettek sztárok. Több lap is azt az adatot emelte ki a jelentésből, hogy több mint 70 alkotó volt, aki TikTok-sikere után kötött major kiadós szerződést.
Emellett régi számok is új életre keltek egyes mémeknek köszönhetően: a Ying Yang Twins és a Black Eyed Peas egy-egy, a 2000-es évek elején megjelent száma is meghaladta az egymilliárdos nézettséget, új életre keltek a Fleetwood Mac, a Run DMC, John Lennon, a Boney M és a Vengaboys slágerei. A műfajok közül a hiphop dominál, mégpedig nagyon nagy előnnyel: a felkapott videók több mint fele tartozott ide; jóval lemaradt tőle a pop, az R&B és az elektronikus tánczene. Érdekes módon a gitárzenéből az indie-alternatív népszerűsége a TikTokon meghaladja a klasszikus rockét.
A TikTok hazánkban is népszerű; a Világgazdaság friss cikke 2,3 millió felhasználóról ír, a Közösségi Kalandozások oldal novemberi cikke pedig a Ringier Axel Springer kutatását ismerteti 1,6 millió aktív felhasználóról, akiknek mindössze 17%-a húsz év fölötti. A zenés-táncos videók népszerűsége még a humoros tartalmakét is meghaladja.
Az egyik TikTokról indult előadó, aki a Billboard slágerlista első helyéig jutott
Categories: Hírek
Leave a Reply