Hét pályázatot írt ki a Hangfoglaló program; az összesítve 289 millió forintos keretre január 19-ig lehet jelentkezni. A pályázatok ismertetése itt olvasható, a részletes kiírások és tudnivalók az NKA honlapján itt találhatók.
A könnyűzenei export részeként továbbra is lehet turnéra pályázni, emellett a Hangfoglaló különösen fontosnak tartja, hogy a 100 milliós exportkeretből előadók pályázzanak egyrészt nemzetközi PR-kampányra, „amely igazoltan azt szolgálja, hogy a zenekar/előadó a COVID-19 ellenére is fenn tudja tartani egy-egy régióban a közönség érdeklődését, ahol igazolható érdeklődés mutatkozik a produkció iránt”. Másrészt ebben az exportpályázatban szerepel egy másik új támogatási cél is: nemzetközi szakmai együttműködések kiépítése, például nemzetközileg elismert producer, szakember bevonása lemezfelvételbe. Az exporthoz tartozik a magyar szakemberek showcase-eken, szakmai eseményeken való jelenlétét támogató pályázat.
A járványhelyzet indokolja azt, hogy megjelent egy több mint 31 milliós keretösszegű pályázat arra, hogy korábban a Hangfoglaló (vagy elődje, a Cseh Tamás Program) segítségével elindult kezdeményezések folytatódhassanak, talpon maradhassanak.
Két új téma is szerepel a pályázatok között. Az egyik a magyar könnyűzenével foglalkozó podcastok, de még inkább -sorozatok elindítását, folytatását segíti (keretösszeg: 30 millió). Ez a kiírás szerint elsősorban „könnyűzenével hosszabb ideje, rendszeresen foglalkozó szerkesztőségeknek” szól, és a cél az, hogy olyan „plusz minőségi tartalmak” készüljenek, amelyekre később akár „forrásként is visszatekinthetnek a majdani kutatók”.
Szintén új a zenei startupoknak szóló pályázat, aminek a kiírása sok mindent felsorol: appok, online platformok, kísérleti vállalkozások stb., amelyek újfajta megoldásokkal szolgálják majd ki a zeneipari szereplőket. Az ötlet ismertetésén túl a megvalósításba bevont személyek, szervezetek bemutatását, ütemtervet és számon kérhető vállalásokat is bele kell írni a pályázatba. A keretösszeg 100 millió.
Az elektronikus zene a korábbiaknál nagyobb hangsúllyal jelenik meg az új kiírásokban. Egyrészt támogatják azt, hogy ismert, legalább tíz éve pályán lévő producerek fiatal alkotókat mentoráljanak – ebben zene- és remixkészítés és közös (szükség esetén online) fellépések is benne vannak. Másrészt „az elektronikus zene és a könnyűzene határterületein való átjárást” segíti elő olyan hangfelvételek elkészítésének támogatása, amelyeken elektronikus zenei producerek és könnyűzenei szerzők, alkotók (akár vokalisták, akár zenekarok) dolgoznak együtt.
Január elején hozták nyilvánosságra több 2020-as pályázat eredményét. 20 könnyűzenei médiumot támogatott a kollégium; meghívásos pályázat keretében 5-5 millió forintot kapott nemzetközi karrierjének további, kiemelt támogatására Babé Sila, a Jazzbois, a Harmed és a Devil’s Trade.
Másodszor írták ki a ” a magyar dalt népszerűsítő, a dalszerzést oktató, a dalok befogadását segíteni kívánó pályázatot”, aminek keretében főleg a dalszövegekkel foglalkozó workshopok, alkotótáborok, beszélgetéssorozatok megrendezését támogatták. De találunk itt egy dalszövegíró-versenyt, nagycsoportosoknak tartott foglalkozásokat, a magyar nyelvű szövegek írásának ösztönzését a reggae előadók körében. Egy projekt Gryllus Dániel és Ferenczi György vezetésével „a közösségi dalírás módszertanának kidolgozására” vállalkozik, a Magyar Nyelvőr folyóirat pedig A dalszövegek anyanyelvi aspektusai címmel indít cikksorozatot. A támogatások részletes listája itt olvasható.
Categories: Hírek
Leave a Reply