Míg 2005 előtt az Artisjusnál regisztrált szerzők között mindössze 5% volt a nők aránya, a 2010-es évek elejétől kezdve 15-17% között mozog, ami egyfelől komoly javulás, másfelől persze még mindig nagyon kevésnek tűnik – még akkor is, ha ez az arány megfelel a nemzetközi átlagnak.
2020-ban minden korábbinál több szerző regisztrált a közös jogkezelőnél (a részletes adatokat lásd itt), és az újonnan belépő nők száma is 338-ra emelkedett; az arányuk 21%, ami megfelel az évek óta látható trendnek.
Így 2021 márciusában az Artisjus adatbázisában 4101 női dalszerző, zeneszerző található meg. 42%-uk csak szövegírással foglalkozik, 28%-uk csak komponál, míg 30%-uk mindkét területen alkot. Ezek az arányok látványosan mások, mint a férfiaknál (csak szöveg: 21%, csak zene: 45%, mindkettő: 34%). A női alkotók nagy többsége (72%) ír dalszövegeket, míg a férfiaknak alig több mint fele (55%).
Érdekes módon az életkor megoszlását tekintve a 25 év alattiak és a 65 év felettiek között kicsit magasabb a nők aránya (19 és 18%), mint összesítve.
Ha azokat az újonnan bejelentett dalokat nézzük, amelyek szerzője nő, vagy több szerző esetén legalább az egyikük nő, akkor ezek aránya évek óta 15-17% között mozog. Ugyanakkor – tekintve, hogy 2020-ban rekordmennyiségű dalt, zeneművet jelentettek be az Artisjusnál – ez 2020-ban 3684 újonnan bejelentett, (részben) női alkotók által írt szerzeményt jelent. Ez az öt évvel ezelőtti adathoz képest jelentős, 33%-os növekedés.
Az összes megszülető dal közül azoknál, amelyek sikeresek lesznek, kicsit magasabb a részben nők által írt zenék száma. 2019-ben rádiók által legtöbbet játszott 30 magyar dal közül 8 olyan volt, amelynek legalább egy szerzője nő.
A magyar alkotók közül többen is jelen vannak a nemzetközi porondon. Közülük Kozma Kata 2020-ban érte el egyik legnagyobb sikerét: Flux Pavilion sztárproducerrel közös dalát, a You & I (amiben társszerzőként és énekesként is közreműködött) már egymilliónál többször játszották le a Spotify-on. (Kozma Kata szólóverziója a YouTube-on meghaladta a 100 ezres nézettséget.) A dalszerző-producer-énekesnő ezt mondta:
„Nekem a kezdetektől prioritás a nők egyenértékű reprezentálása a zeneiparban, és bár látok némi javuló tendenciát, 2021-ben messze nincs elég női producer és dalszerző a zenei vérkeringésben. Ennél sokkal többre van szükség! Ezért újonnan alakuló zeneműkiadónk, a Blue Pink Music Group alappillére a nők kiemelt támogatása és előtérbe helyezése a nemzetközi zenei piacon. Az egyébként csak nőkből álló vezetői csapattal a tavasz folyamán szervezzük az idei első BPMG Female Songwriting Campet. Hajrá csajok!”
Arról, hogy milyen nehézségekkel néznek szembe a nők a zeneiparban, akár előadóként, akár szerzőként vagy más szerepekben, a CBC friss idézetgyűjteménye ad átfogó képet. Ebben olyan sztárok, mint Beyoncé, Dolly Parton, Joni Mitchell beszélnek arról, hogy úgy érzik, nőként többet kell dolgozniuk, hogy ugyanúgy kezeljék őket, mint férfi társaikat (és még így is lehet, hogy náluk kevesebb pénzt kapnak ugyanolyan munkáért), és arról, hogy mennyire hiányoztak nekik a pályakezdésnél a sikeres női példaképek.
A helyzeten számos nemzetközi szervezet próbál változtatni, mind úgy, hogy láthatóbbá teszi a nőket és a nem-bináris alkotókat, mind speciálisan nekik szóló képzésekkel. Például 2021-ben a Grammy-díjhoz kapcsolódó programsorozat a Women In The Mix című virtuális eseménnyel kezdődik, ami a produceri, hangmérnöki szakmákban működő nőket állítja középpontba. Svéd kezdeményezésre március 8-a már nemcsak a nemzetközi nőnap, hanem a Női dalszerzők napja is. Az ingyenes online eseményen számos díjjal kitüntetett, világslágereken dolgozó nőktől lehet tanulni a keveréstől a refrénírás fogásain át a kapcsolatépítésig sok mindenről, illetve a szervezők segítenek abban is, hogy nők és nem-bináris alkotók egymásra találjanak és közösen dolgozzanak új dalokon.
Categories: Artisjus
Leave a Reply