Az újranyitás csak akkor lehet hatékony, ha európai szintű együttműködés kíséri

Hatalmas igény van a kulturális és sporteseményekre, de a jövő bizonytalan, és ahogy közeledik a nyár, egyre sürgetőbb az újranyitáshoz vezető konkrét intézkedések, lépések kidolgozása – írja a GESAC és több, európai szintű, élőzenével foglalkozó szervezet nyílt levele. A Thierry Bretonnak, a belső piacért felelős EU-biztosnak szóló levelet a közös jogkezelők európai szervezetén kívül a Liveurope, a Yourope, a Live DMA, a European Arenas Association , az Association for Electronic Music és a PEARLE (Live Performance Europe) írta alá.

A levél üdvözli, hogy az Európai Bizottság a napokban közzétett egy dokumentumot, ami a „biztonságos és fenntartható újranyitáshoz vezető közös útról” szól. (Magyar nyelvű összefoglalója itt található, a teljes angol szöveg itt.) Ennek egy pontja a járvány által legjobban sújtott szektorok újraindításáról szól, és itt van szó a kulturális és kreatív szektorról is.

A szöveg szerint itt is EU-s szintű, közös megközelítésre van szükség, amely mindenhol azonos mutatók alapján segíti a döntéshozókat, illetve egyben a közönség bizalmát is megerősíti abban, hogy az újranyitás „felelősségteljes módon” történik meg. Az újranyitás „hatékonyabb és meggyőzőbb”, ha európai szintű koordináció részeként történik. Az Európai Bizottság a meglévő, több országot átfogó szervezetekre kíván támaszkodni az információcserében, és abban, hogy közös irányelveket dolgoz ki a zenei, audiovizuális, előadóművészeti helyszínek, kiállítóterek újranyitásához. (A Bizottság egyébként az EY a szektorról szóló, blogunkon részletesen itt ismertetett elemzésére is hivatkozik.)

Az említett nyílt levél aláírói ennek megfelelően felajánlják „tudásukat és szakértelmüket” az irányelvek megalkotásában. Mint írják, vannak már tudományos kutatások, amelyek eredményeire támaszkodni lehet, illetve az elmúlt egy évben születtek már kidolgozott tervek, ajánlások. Több szervezet dolgozik már együtt az egyes tagállamok kormányaival, illetve helyi hatóságokkal.

A levél eleje meglehetősen sötét képet fest a jelenről, ami csak aláhúzza a tervezés szükségességét és sürgősségét. Az újabb és újabb lezárások, korlátozások gazdasági és lelki értelemben is megviselik az embereket, és „elkezdték lemorzsolni az oltások megjelenésével feltámadt optimizmust”. A levél hangsúlyozza, hogy a nyár az élőzenében a legfontosabb időszak, és hogy normális esetben több hónapi tervezés előz meg minden rendezvényt. Így a tervezhetőség hiánya komoly gond, amit csak súlyosbít az, hogy elriasztja a befektetőket és a közönséget is.

Probléma az is, hogy míg egyes kormányok „tettek óvatos lépéseket az új normalitás” felé vezető úton”, addig más tagállamokban „nincsen meg sem az akarat, sem az eszközök arra, hogy az egészségügyi és gazdasági válságon túlra tekintsenek, és nem látják, hogy a kultúra mindkét területhez szorosan kapcsolódik”. Márpedig a határokon átnyúló együttműködések a kultúra lényegi részét jelentik. Nyilvánvaló, hogy a turnézás tervezhetőségéhez a tagállami szinten túlmutató, közös irányelvekre van szükség.

A nyílt levél mellett egy másik is megjelent, amelyet szintén aláírt a GESAC; ez ismét sürgeti az európai és tagállami döntéshozókat, hogy vegyék figyelembe a kultúrát az újraindítási stratégiák megalkotásánál.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .