Komoly kedvezményekkel gyártathatnak vinylt a magyar független kiadók az Austrovinyllel

Gyártási konzorciumra szerződött a Magyar Független Lemezkiadók Egyesülete (HAIL) az osztrák Austrovinyl gyárral – derül ki az egyesület közleményéből. Mint Décsy Eszter, a HAIL PR-, kommunikáció- és projektmenedzsment-munkatársa a Dal+Szerzőnek elmondta, hogy ez a szerződés “egyy enyhén szólva is csinos kedvezménnyel jár” az egyesület tagjai számára. Továbbá ezeket a kiadókat a gyárban “kiemelten fogják kezelni a megrendelések kezelése és ügyfélellátás szempontjából, illetve ad hoc extrakéréseket és kisebb példányszámokat is fognak vállalni.” Décsy Eszter azt is elmondta blogunknak, hogy az Austrovinyl komolyan veszi a gyártás környezetterhelési és fenntarthatósági kérdéseit.

Ezek a kedvezmények a HAIL tagjai számára elérhetők, ami jelenleg 26 kiadót jelent – a honlapon itt lehet jelentkezni. Az éves tagdíj 10 000 forint, és az említett kedvezményen túl más előnyökkel jár (csak a tagoknak elérhető workshopok, kedvezményes belépők, hazai és az IMPALA-tagság révén nemzetközi érdekképviselet stb.)

A HAIL közleménye a Mahasz adataira támaszkodva mutatja be a nemzetközi vinylreneszánsz magyar vonatkozásait. Mint az itt bemutatott, 2020-as statisztikából kiderül, 2019-ben komolyan emelkedett, 2020-ban viszont enyhén visszaesett az eladott vinylek száma. Bár az eladott CD-k példányszáma még mindig majdnem négyszerese a vinylekének, az utánuk szerzett bevételben jóval kisebb a különbség: a Mahasz szerint a 2020-ban a CD-eladások után 715 millió forint, a vinyleladások után 517 millió forint bevétele keletkezett a kiadóknak.

Ami a HAIL-tag független kiadókat illeti, Décsy Eszter szerint túlnyomó többségük szokott vinylt kiadni. Mintegy felük rendszeresen, a többi kiadó inkább “esetlegesen”, és mindössze négy cég nem jelentetett még meg zenét ilyen formátumban. 2021-re tizenegy kiadó tervez egy, öt-öt pedig két, illetve három vagy több vinyl megjelenést. Korábban ilyen felmérést nem végzett a HAIL, de Décsy szerint a 2020-as gazdasági nehézségek miatt feltehető, hogy korábban ezek a számok magasabbak voltak.

Ami a példányszámokat illeti: ez kiadványonként általában 200 vagy 300 darab; az előbbi a jellemzőbb, de az utóbbit is bevállalja a kiadók kb. 40%-a. A CD megjelenések is hasonló példányszámban készülnek, bár ott jellemzőbb a 300 darabos megjelenés. A jellemző árakról nincs pontos statisztika, Décsy szerint 5000 forint körül lehet.

A független kiadók túlnyomó többsége a Bandcampet (is) használja vinyl értékesítésre, és Décsy szerint “mindenki nagyon szereti” a platformot. Mint arról részletesen itt írtunk, a cég idén januárban indította el a saját vinylgyártó szolgáltatását, ami úgy működik, hogy csak akkor gyártják le és postázzák a lemezeket, ha összejön a megfelelő számú vevő. Ennek a működéséről a HAIL-nek egyelőre nincs tapasztalata. A Bandcamp szerint egyébként a náluk vinylt értékesítő független kiadók bevételeinek kb. fele ebből a formátumból származik; ilyen statisztika a magyar kiadókra külön nem készült.

A HAIL egyébként indított egy videósorozatot is, amelyben a kiadók vezetői beszélnek egyrészt a 2020-as évről, másrészt arról, hogy miért indítottak saját céget.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading