Két tech óriáscég állt elő ugyanolyan hírekkel ugyanazon a napon, május 17-én. Az Apple Music bejelentette: júniustól veszteségmentes formában elérhetővé lesz a teljes katalógusa, mégpedig minden előfizető számára a normál árért, vagyis felár nélkül. Az Amazon közleménye már a címében is kiemelte, hogy az Amazon Music HD minden felhasználó számára külön költségek nélkül elérhetővé lett. A CD minőségen kívül mindkét óriáscég mást is kínál: az Apple a Dolby Atmos térhatású hangzást (kezdetben „több ezer” számban), az Amazon pedig Ultra HD minőséget (több mint 7 millió számban).
A bejelentésekben az a meglepő, hogy hosszú éveken át a veszteségmentes hangminőségért felárat kértek azok a szolgáltatók, amelyeknek szerepelt ilyen a kínálatában. A Deezer, Tidal a standard előfizetési díj kétszeresét kéri az élményért. Amikor az Amazon elindította a HD szolgáltatását, az ha nem is volt a duplája, de havi 5 dollárral került többe a normál előfizetésnél. A 2019 őszén bejelentett szolgáltatás 2020 és 2021 márciusa között több mint 100%-ot nőtt; az Amazon zenéért felelős alelnöke szerint „az összes több HD szolgáltatás együttvéve a közelünkben sincs” – de konkrét számot nem mondott a Billboardnak.
A Music Business Worldwide felhívja a figyelmet arra, hogy mind az Apple, mind az Amazon kínál olyan, meglehetősen drága hardver eszközöket, amelyek magas hangminőséget biztosítanak; erre mindkét cég sajtóközleménye ki is tér, pl. az Apple arra, hogy a különleges térhatású hangzás élvezhető lesz a legújabb iPhone, iPad és Mac beépített hangszóróival, illetve az AirPods és a Beats fejhallgatók új generációjával. Vagyis szokás szerint (lásd iTunes és iPod) a zene „leértékelése” mögött feltehetően a jóval jövedelmezőbb hardvereladások felpörgetése állhat.
A MBW szerint az egészben nem is az a legfontosabb, hogy mennyi bevételtől estek el a jogtulajdonosok az árcsökkentés következtében (sokak szerint a HD minőség soha nem vonzott igazán komoly közönséget, aminek ellentmondani látszik az Amazon idézett, bár konkrétumok nélküli bejelentése) – hanem az, hogy a zeneipar a „narratíva” területén szenvedett el komoly vereséget a tech cégektől. Évek óta gyakran előkerül, hogy az egyöntetű árú stream szolgáltatások helyett legyen többszintű az árazás. A HD volt az a szolgáltatás, ami a stream világon belül lehetőséget nyújtott arra, hogy akik hajlandóak a jobb élményért többet fizetni, azok ezt ténylegesen megtehessék.
Ha minden stream szolgáltatás ugyanannyiba kerül (és ezek után feltehető, hogy a Spotify az erre az évre ígért HD szolgáltatását nem tudja majd drágábban adni) és ugyanazt kínálja, annak komoly árlenyomó hatása van, hiszen semmi mással nem lehet kitűnni a versenyben. (Az árlenyomó hatás jellemzően nem a standard ár csökkentésében látszik, hanem a különféle kedvezményekben, a családi csomagok terjedésében.)
Ami a legrosszabb, írja az MBW, hogy a tech cégek megmutatták: mennyit ér valójában számukra a zene, még annak a lehető legjobb formájában is.
Categories: Hírek
Leave a Reply