Új trend a filmelőzetesekben: klasszikus dalok „traileresített” változata

A Guardian írt cikket a filmelőzetesek zenéiben megjelenő új trendről és annak hátteréről. Egyre több olyan előzetes készül, amelyben egy-egy klasszikus dal szólal meg, de „traileresített” változatban, vagyis drámai dobokkal, vonósokkal és/vagy szintikkel kiegészített, újravágott verzióban. A Nirvana Something In The Way című számának verziója egy Batman-előzetesben volt hallható; a Wonder Woman 1984-hez a New Order Blue Monday című klasszikusát írták újra; a Candymanhez pedig stílszerűen a Destiny’s Child Say My Name slágerét; a Dune előzeteséhez pedig Hans Zimmer vette kezelésbe a Pink Floyd Eclipse-ét stb. (A cikkben további példák is találhatók, köztük rengeteg szuperhősös filmmel.)

A cikkben megszólaló szakmabeliek szerint régóta érett ez a trend, hiszen a feldolgozások használata már hosszabb múltra tekint vissza (lásd a 2010-es Közösségi háló előzetesében megszólaló Radiohead-feldolgozást; közvetlenebb előzmény a Joker egy Jimmy Durante-örökzöldet használó trailere). Közismert, hogy az ismerős dallamok kockázatmentesebbek, mint egy új, nem ismert zene. Így ha egy reménybeli kasszasiker trailerére több ügynökség is pályázik, és ezek közül az egyik egy sláger jól eltalált változatát használja, akkor jó eséllyel felkelti a megbízók figyelmét.

A „traileresítés” (amit a Guardiennek nyilatkozó szakmabeliek már egy létező igeként kezelnek) is természetes igény, hiszen az előzetesek a közönséget megragadó hatását már régóta csiszolt zenei eszközök szolgálják, és adódott, hogy ezeket a „nagy dobokat”, illetve (ahogy egy megszólaló mondja) az „okos újraharmonizálást” arra használják, hogy drámaibbá tegyék a választott dalt.

Másik oldalon már a jogtulajdonosok is aktívan keresik ezeket a lehetőségeket. Így például az említett Pink Floyd-felhasználás előzménye az volt, hogy Roger Waters megbízására a BMG Rights Management kifejezetten kereste a lehetőséget egy ilyen syncre. A cég ezért a területért felelős alelnöke szerint a trailerek azért is jók, mert (a megfelelő kezeléssel) a kevésbé keresett dalok is megszólalhatnak bennük. Ez persze önmagán túl jó esetben más területeken is növeli az érdeklődést egy klasszikus előadó iránt, akár új, fiatal rajongókat is szerezhet.

Sőt, vannak előadók, akik kifejezetten azért készítenek szimfonikus verziót egyes dalaikból, hogy megmutassák, ezeknek lehet ilyen felhasználása; vagy pedig a jogtulajdonos készíttet ilyen átdolgozásokat (a szerző engedélyével) ugyanebből a figyelemfelkeltő célból.

A filmelőzetesek zenéiről a 2020-as DEX-en Vozár Péter tartott előadást, akinek a műveit már több kasszasiker promóciójára is felhasználták – összefoglalónk itt olvasható.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.