A YouTube 2020-ban 4 milliárd dollárt fizetett a zeneiparnak, és meg akarja előzni a Spotify-t

Lyor Cohen, a YouTube zenei vezetője közzétette évi rendes összefoglaló posztját a videómegosztó és a zeneipar kapcsolatáról. Mint írja, „büszkén jelenthetem be, hogy az elmúlt 12 hónapban a YouTube több mint 4 milliárd dollárt fizetett ki a zeneiparnak”.

Bár Cohen nem említi, egy évvel ezelőtt ez az összeg 3 milliárd dollár volt, vagyis jelentős növekedést lehet látni. A zeneipari veterán azt írja, hogy „a célunk az, hogy mi legyünk a zeneipar legnagyobb bevételi forrása, és világszerte segítsük a zenészeket zenei pályájuk építésében”. Az elsőség egyelőre a (Cohen által meg nem nevezett) Spotify-é: a stream szolgáltató 2020-ban 5 milliárd dollár jogdíjat fizetett ki.

A YouTube régóta a „növekedés kettős motorjáról” beszél, és ez most is így van. „A felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy válasszanak: a pénzükkel vagy a figyelmükkel fizetnek” – írja Cohen. Az előbbi opció, vagyis a YouTube Premium és YouTube Music 2021 első negyedévében több új előfizetőt szerzett, mint bármikor korábban – olvasható a posztban, konkrét adatok nélkül. (A Music Business Worldwide emlékeztet arra, hogy a legutóbbi nyilvános adat tavaly októberi: akkor több mint 30 millió előfizetője volt a két szolgáltatástnak együttesen.) A másikfajta „fizetés” a reklámok megnézése. Több mint 2 milliárd ember van, aki havonta legalább egyszer néz zenei videókat a YouTube-on, és a hirdetők számára ez olyan komoly közönséget jelent, „amilyet máshol nem tudnak elérni”.

Abban, hogy a videómegosztó a „zenei élmények teljességét” képes monetizálni, egyre komolyabb szerepet töltenek be a felhasználók által feltöltött tartalmak (UGC). Ezek „mindig is virágoztak a YouTube-on”, és mostanra eljutottunk oda, hogy egyre komolyabb bevételi forrásnak is számítanak a zeneipar számára: az említett 4 milliárd dollár több mint 30%-a ilyen videók után keletkezett. Végül a YouTube újfajta bevételi forrásokat is keres, a jegy- és mercheladásokban segít, az egyes csatornákra is kínál extra előfizetéseket. A BLACKPINK fizetős online koncertje majdnem 280 ezer fizetős feliratkozót hozott a K-pop zenekarnak.

A Music Business Worldwide idézi a független Beggars Group vezetőjét, Martin Millst, aki elégedetten kommentálta az idézett számokat. „A mi cégünk számára a YouTube-tól érkező jövedelmek növekedése megelőzte az összes többi forrásunk növekedését. Jó úton vannak afelé, hogy a hatalmas felhasználói bázisuk potenciálját végre tényleg kihasználhassa a zeneipar.”

Lyor Cohen a blogposzt megjelenése után részt vett a brit független kiadók konferenciáján, ahol azt tette hozzá a fentiekhez, hogy a YouTube Music / YouTube Premium a leggyorsabban növekedő előfizetéses platform. „Tudjuk, hogy hol vannak azok az elkötelezett zenerajongó felhasználók, akik a figyelmükkel fizetnek, és azt is tudjuk, hogy mikor kell őket átterelni az előfizetős szolgáltatásra – ami szerintem a legjobb ma a piacon.” Ezen a konferencián a megszólalók szintén üdvözölték azt, amerre a videómegosztó tart.

A Complete Music Update szerint a YouTube és a zeneipar kapcsolata manapság jóval jobb, mint néhány évvel ezelőtt volt (noha a nyilvánosság előtt az európai szerzői jogi irányelv kapcsán kemény volt a szembenállás). Ennek egyik fő oka a YouTube Music elindulása, valamint a növekvő reklámbevételek; a zenei videók (köztük az UGC tartalmak) mellett elhelyezett száma jelentősen megnőtt. A zeneipar rendelkezésére bocsátott analitikai és egyéb eszközök szintén fontosak.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .