A YouTube 2020-ban 4 milliárd dollárt fizetett a zeneiparnak, és meg akarja előzni a Spotify-t

Lyor Cohen, a YouTube zenei vezetője közzétette évi rendes összefoglaló posztját a videómegosztó és a zeneipar kapcsolatáról. Mint írja, “büszkén jelenthetem be, hogy az elmúlt 12 hónapban a YouTube több mint 4 milliárd dollárt fizetett ki a zeneiparnak”.

Bár Cohen nem említi, egy évvel ezelőtt ez az összeg 3 milliárd dollár volt, vagyis jelentős növekedést lehet látni. A zeneipari veterán azt írja, hogy “a célunk az, hogy mi legyünk a zeneipar legnagyobb bevételi forrása, és világszerte segítsük a zenészeket zenei pályájuk építésében”. Az elsőség egyelőre a (Cohen által meg nem nevezett) Spotify-é: a stream szolgáltató 2020-ban 5 milliárd dollár jogdíjat fizetett ki.

A YouTube régóta a “növekedés kettős motorjáról” beszél, és ez most is így van. “A felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy válasszanak: a pénzükkel vagy a figyelmükkel fizetnek” – írja Cohen. Az előbbi opció, vagyis a YouTube Premium és YouTube Music 2021 első negyedévében több új előfizetőt szerzett, mint bármikor korábban – olvasható a posztban, konkrét adatok nélkül. (A Music Business Worldwide emlékeztet arra, hogy a legutóbbi nyilvános adat tavaly októberi: akkor több mint 30 millió előfizetője volt a két szolgáltatástnak együttesen.) A másikfajta “fizetés” a reklámok megnézése. Több mint 2 milliárd ember van, aki havonta legalább egyszer néz zenei videókat a YouTube-on, és a hirdetők számára ez olyan komoly közönséget jelent, “amilyet máshol nem tudnak elérni”.

Abban, hogy a videómegosztó a “zenei élmények teljességét” képes monetizálni, egyre komolyabb szerepet töltenek be a felhasználók által feltöltött tartalmak (UGC). Ezek “mindig is virágoztak a YouTube-on”, és mostanra eljutottunk oda, hogy egyre komolyabb bevételi forrásnak is számítanak a zeneipar számára: az említett 4 milliárd dollár több mint 30%-a ilyen videók után keletkezett. Végül a YouTube újfajta bevételi forrásokat is keres, a jegy- és mercheladásokban segít, az egyes csatornákra is kínál extra előfizetéseket. A BLACKPINK fizetős online koncertje majdnem 280 ezer fizetős feliratkozót hozott a K-pop zenekarnak.

A Music Business Worldwide idézi a független Beggars Group vezetőjét, Martin Millst, aki elégedetten kommentálta az idézett számokat. “A mi cégünk számára a YouTube-tól érkező jövedelmek növekedése megelőzte az összes többi forrásunk növekedését. Jó úton vannak afelé, hogy a hatalmas felhasználói bázisuk potenciálját végre tényleg kihasználhassa a zeneipar.”

Lyor Cohen a blogposzt megjelenése után részt vett a brit független kiadók konferenciáján, ahol azt tette hozzá a fentiekhez, hogy a YouTube Music / YouTube Premium a leggyorsabban növekedő előfizetéses platform. “Tudjuk, hogy hol vannak azok az elkötelezett zenerajongó felhasználók, akik a figyelmükkel fizetnek, és azt is tudjuk, hogy mikor kell őket átterelni az előfizetős szolgáltatásra – ami szerintem a legjobb ma a piacon.” Ezen a konferencián a megszólalók szintén üdvözölték azt, amerre a videómegosztó tart.

A Complete Music Update szerint a YouTube és a zeneipar kapcsolata manapság jóval jobb, mint néhány évvel ezelőtt volt (noha a nyilvánosság előtt az európai szerzői jogi irányelv kapcsán kemény volt a szembenállás). Ennek egyik fő oka a YouTube Music elindulása, valamint a növekvő reklámbevételek; a zenei videók (köztük az UGC tartalmak) mellett elhelyezett száma jelentősen megnőtt. A zeneipar rendelkezésére bocsátott analitikai és egyéb eszközök szintén fontosak.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading