Virtuális popsztárok: már nem kuriózum, hanem sokmilliárd dolláros üzlet

A mesterséges intelligencia és a zene, illetve a virtuális sztárok kérdése régóta foglalkoztatja a közvéleményt. Úgy tűnik, hogy most a jelenség szintet lépett; a Billboard és a Bloomberg friss cikkei alapján kuriózumok helyett immár komoly bevételeket termelő szegmensről beszélhetünk.

A Billboard a virtuális előadókkal foglalkozó kiadók világát mutatja be cikkében. Az alapvető ideát a Lil Miquela sikerei mögött álló Brud stúdió alapítója mondja ki. “Jól látható, hogy a fiatalok nem tesznek különbséget Miquela és az általuk követett többi sztár között. Nagyon hasonlít az, ahogy vele és mondjuk ahogy Rihannával kapcsolatba lépnek – mármint a telefonjukon. Arról a korosztályról beszélünk, akik a barátaik egy részét már a Robloxon vagy a Minecrafton szerezték.”

A virtuális sztárok sikeréhez ugyanaz kell, mint a valódiakéhoz: egy olyan személyiség, amivel azonosulni tudnak és egy olyan történet, amit követni akarnak a rajongók. Egyes cégek több, egy “univerzumban” működő karaktert alkotnak meg. A Factory New cég vezetője egyenesen azt mondja, hogy a hagyományos lemezkiadók helyett inkább a Marvelt és hasonló cégeket tekinti példának, amik azt bizonyítják, hogy a hosszú távú siker titka a franchise- és világépítés. Több cég tervezi, hogy a rajongóknak beleszólást enged majd a sztárok “döntéseibe”.

A virtuális sztárok is komoly szponzori szerződéseket tudnak kötni; a Bloomberg tavalyi cikke szerint ezen a téren a legsikeresebb az említett Lil Miquela, aki 2020-ban több mint 10 millió dollárt keresett. További bevételi lehetőséget jelentenek az NFT-k, nem is annyira az egyedi, csillagászati összegekért elárverezett virtuális műalkotások, mint inkább a néhány dollárért megvehető avatarok. Mint a Billboard írja, egyre több az olyan online virtuális tér, ahol avatarként megjelennek a felhasználók, és ez hatalmas keresletet generál. A felmérések szerint 2020-ban globálisan 50 milliárd dollárt költöttek avatarokra és más, játékokban használható tárgyakra.

Persze azért maga a zene is fontos egy virtuális popsztárnál. Míg van olyan cég, ami ezt is a mesterséges intelligenciára bízza (ilyen a Factory New, amelynek legsikeresebb teremtménye FN Meka), mások valódi producerekkel és énekesekkel dolgoznak, köztük ha nem is szupersztár, de azért neves előadókkal (pl. Lil Miquela Teyana Taylorral, a virtuális K-pop lánycsapat K/DA alkotói pedig Kim Petrasszal, Becky G-vel). A cégvezetők szerint a dalszerzők, producerek számára többszörösen is jó lehet egy virtuális sztár zenéjén dolgozni. Egyrészt mivel az előadó nem kér jogdíjat, ezért a zenéjén dolgozó szerzőkkel, producerekkel az átlagosnál “jóval kedvezőbb megállapodásokat” kötnek a cégek. Másrészt egy virtuális popsztár dalaiban felhasználhatják azokat az ötleteiket, amik mondjuk a saját előadói profiljukba nem férnek bele; anélkül kísérletezhetnek, hogy a hírnévvel (és a vele járó elvárásokkal) járó megpróbáltatásokat el kellene viselniük.

A Billboard röviden érinti azt a kérdést is, hogy a fenyegeti-e a mesterséges intelligencia a valódi zenészeket. Egyrészt ott van az az álláspont, hogy az AI csak azokat a zenéket tudja követni, amiken betanították, és valódi eredetiségre nem képes. Másrészt a virtuális sztárokkal foglalkozó cégek nem látnak lényegi különbséget aközött, ahogy ők megalkotnak egy virtuális sztárt, illetve ahogy a kiadók, menedzserek, A&R-osok és más szakértők “megalkotnak” egy előadót. Ahogy az egyikük mondja: “Miért lenne Scooter Braun az egyetlen ember, akinek szabad sztárokat gyártania?”

A Bloomberg nemrégi cikke a kínai virtuális sztárok világát mutatja be. Noha a jelenség közismerten Japánból származik, Kína most a legnagyobb piac a cikkben vocaloidnak nevezett virtuális popsztárok számára. A becslések szerint 390 millió ember követ legalább egy virtuális idolt. A kapcsolódó iparág – animációs filmek, tévésorozatok, képregények – értéke 2020-ban elérte 35 milliárd dollárt.

Míg Japánban van egyfajta alulról jövő jellege a kultúrának, vagyis amatőrök írnak zenét (jellemzően a Yamaha által kifejlesztett technológiát használva), mások pedig videókat készítenek stb., Kínában az ismert “felülről vezérelt” módon népszerűsítik a virtuális sztárokat:. Tévéműsorokban, tehetségkutatókon, fesztiválokon szerepelnek, livestream koncerteket adnak, reklámokban szerepelnek stb.

A cikk szerint nem feltétlenül egyszerűbb egy virtuális sztárt menedzselni, mint egy valódit. A legsikeresebb ilyen énekes, Luo Tianyi újévi fellépésén a mögötte (és öt másik hasonló vocaloid mögött) álló Shanghai Henian Technology Co. több hónapon át dolgozott. Egy virtuális koncert megtervezése (beleértve pl. a kameramozgásokat) igen komoly számolási kapacitást és technológiai tudást igényel. A cég legújabb terve egyébként az, hogy a mesterséges intelligencia segítségével alkalmassá teszik Luót arra, hogy önállóan “gondolkodjon” és kommunikáljon a rajongókkal.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading