Csökken a kiadók függése a Spotify-tól, előnyösebb alkupozícióba kerülnek a jogtulajdonosok

A MIDiA piackutató blogunkon gyakran idézett elemzője, Mark Mulligan írt arról, hogy – anélkül, hogy ezt sokan észrevették volna – az utóbbi néhány évben csökkent a kiadók függése a Spotify-tól.

Az idézett cikkben nagyjából négy év negyedéves adatai szerepelnek egy grafikonon, de a lényeg jól látszik már két adaton is: míg 2016 negyedik negyedévében a stream bevételek 38%-áért a Spotify felelt, 2021 második negyedévére ez már csak 31% volt. Szintén látványos számadat, hogy idén a második negyedévben a kiadók bevétele 2020 hasonló időszakához képest 33%-kal emelkedett, míg a Spotify-é csak 23%-kal. A bevételi források diverzifikálódását jelzi az is, ha megnézzük, hogy a növekedés forrása mi volt. Itt nagyob kilengések tapasztalhatók (volt, hogy az előző negyedévhez képest a bevételnövekedés 60%-a a Spotify-tól érkező összegeknek volt köszönhető), de itt is egyértelmű a trend. A legutóbbi negyedév növekedéséhez már csak 26%-ban járult hozzá a vezető stream szolgáltató.

Mint Mark Mulligan írja, sokszor elhangzott már, hogy maga az (audio) stream piac nem elég sokszínű: a standard árú előfizetések és a családi-, diák- stb. kedvezmények mellett leginkább az Amazonnál látható, hogy többféle csomag lenne eltérő árakon. A kiadók inkább arra játszottak – olvasható a cikkben -, hogy a zenei szolgáltatók előfizetésein túl bővítsék a licencelésekkel a stream piacot. Így lett egyre komolyabb bevételi forrás a Facebook, a TikTok vagy akár az olyan fitnesz cégek, mint a Peloton.

Bár nem kétséges, hogy a Spotify még mindig nagyon komoly erőt képvisel a piacon, ha folytatódik ez a trend, akkor komolyan javul vele szemben a jogtulajdonosok alkupozíciója, például csökken a valószínűsége, hogy a Spotify a jogdíjak csökkenését tudná elérni (amilyet például 2017-ben sikerült). Végre megvalósulni látszik az, amire a jogtulajdonosok régóta (mondhatni az iTunes uralma óta) vágynak: olyan mértékben fragmentált lett a piac, hogy a kiadók potenciális partnerei közül egyetlen szereplő sem tud meghatározó szerepbe kerülni.

Pénzpiaci szempontból nézve is látható, hogy míg a Spotify tőzsdére lépésekor a befektetők inkább a terjesztési oldalra tettek a jogtulajdonosokkal szemben, az utóbbi másfél évben inkább a katalógusfelvásárlásokról, kiadók (várható vagy megtörtént) tőzsdére lépéséről szóltak a hírek, vagyis a befektetők is egyre inkább a jogtulajdonosok oldalán látják a jó üzlet reményét.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.