„Mit veszel, amikor merchöt veszel?” – eköré a kérdés köré építi fel cikkét a Music x szerzője. A kérdésre három, egymással összefüggő válasz adható, és ezeket szem előtt tartva lehet igazán sikeres merch termékeket tervezni. Továbbá a cikk azt is bemutatja, hogy a merch digitális világban megjelenő változataiban szintén van potenciál, hiszen (legalábbis a közönség bizonyos rétegei számára) ezek is kielégítik a merch klasszikus funkcióit.
A merch egyrészt nyilvánvalóan egy fizikai vagy digitális tárgy. Másrészt a merch lehet státuszszimbólum. Persze nem az a Nirvana-póló, ami már a H&M-ben is kapható – de egy kevésbé kommerciális termék (jellemzően ruhadarab, amit könnyű megmutatni) már belépő lehet az elkötelezett rajongók belső körébe. Végül pedig a merch megvásárlásával a rajongó tudatosan támogathatja a kedvencét – ez az aspektus manapság egyre fontosabb lesz, főleg azáltal, hogy sok zenehallgató tudatában van annak, milyen anyagi terhet jelentett a pandémia a zenészek számára.
A Music x nem csak azt hangsúlyozza, hogy ezeket a szempontokat, valamint a rajongók (potenciális vásárlók) sokféleségét, különféle igényeit figyelembe kell venni, ha igazán sikeres merch termékeket akarunk tervezni. A cikk másik fontos üzenete, hogy a digitális világban a különféle skinek (vagyis az ún. metaverzumokban a felhasználók által felölthető digitális külsők), kiegészítők, gyűjthető tárgyak stb. szintén kielégítik ezeket a funkciókat. Így például a megfelelő kinézetű avatar használata ugyanúgy lehet státuszszimbólum, mint egy zenekari póló.
Gyakori megoldás az, hogy a merch megvásárlása egyben különleges kapcsolatot, hozzáférést is jelent az előadóhoz, akár exkluzív zenék, vagy virtuális meet-and-greet találkozók stb. formájában. Az NFT technológia azt is lehetővé teszi, hogy bizonyos fajta vásárlások után a rajongó számára anyagi előnyt is jelentsen a virtuális „dolog” birtoklása (legyen szó gyűjthető, eladható vagy cserélhető virtuális műtárgyról vagy a jogdíjakból való részesedésről).
A Music x egyben azért a fizikai merch területén is szolgál hasznos információkkal. A cikk idézi az atVenu 2019-es adatait. A merch eladásokat segítő platformot működtető cég szerint egy-egy zenekar átlagosan 17 merch terméket visz magával egy turnéra – bár itt nagy a szórás, hiszen az ügyfeleik majdnem 10 százaléka harmincnál is több dolgot pakolt ki a pultra, viszont a legjellemzőbb a 3-7 elem volt.
Ami ennél is fontosabb: ez eladások 75%-áért négyfajta termék volt felelős. Ezen belül is a fekete póló a legnépszerűbb (26%), majd a szürke (16%) és a fehér (11%). A hosszú ujjú és a kapucnis pulóver jönnek ezután (11% és 10%). A vinyl jóval népszerűbb, mint a CD: az előbbi az eladások 5%-át tette ki, és 2% vett legalább két albumot ebben a formátumban – a CD-nél ez csak 1%. A sapka 2%, mindenféle egyéb cuccok (bögre, kulcstartó stb.) 4% volt. Ez csak az összesítés, műfajonként, vagy akár a közönség mérete alapján komoly különbségek is lehetnek. Például az 1500-3000 fős rockkoncerteken a poszter is viszonylag jól szerepelt (az eladások 4%-ával), a vinyl viszont az átlagnál rosszabbul.

Categories: Hírek
Leave a Reply