A stream előretörésével sorra jelentek meg a szolgáltatók katalógusában a korábbi nagy kimaradók, és most újabb fontos, a maguk műfajában meghatározó albumok érkeznek majd.
Az egyik Aaliyah, aki húsz éve, 2001. augusztus 25-én hunyt el repülőbalesetben, mindössze 22 évesen. Rövid életműve erősen meghatározta a kilencvenes évek R&B-jét, mi több, a műfajban még a mai fiatal előadók számára is az egyik legfontosabb példakép. Ám lemezei közül eddig csak a debütáló, a Jive kiadónál megjelent Age Ain’t Nothing but a Number volt elérhető a stream szolgáltatóknál.
Az évek során több verzió napvilágot látott arról, hogy mi az oka a kimaradásnak. A legfrissebb, a témáról szóló cikk a Billboardban jelent meg, és a történetet Aaliyah nagybátyja és egyben kiadója, a Blackground alapítója, Barry Hankerson szemszögéből mondja el. Hankerson azt mondja, hogy a testvére (vagyis Aaliyah édesanyja) kívánságát követte. „Az volt, amit ő mondott. Szülőként megértem, hogy nem akarta, hogy elérhetők legyenek a zenék, mert ki akarná hallani az elhunyt lánya hangját?” – mondja. Ám amikor tavaly, az énekesnő halálának évfordulóján megjelent egy közlemény, ami szerint tárgyalások kezdődtek a család és „több lemezkiadó” között, akkor Hankerson úgy érezte, megkapta az engedélyt. (A Billboard jelzi azt, hogy Hankerson állításait többen vitatják, illetve hogy a Blackground ellen több előadó is pereket indított a múltban.)
A Blackground az Empire nevű céggel kötött megállapodásának köszönhetően tehát jönnek Aaliyah lemezei a stream szolgáltatókhoz. Az 1996-os One In A Million már el is érhető. Ez nemcsak az énekesnő pályáján volt fontos mérföldkő, hanem az albumon producerként dolgozó Timbaland és Missy Elliott számára is. Ugyanakkor a család kiadott egy közleményt, amiben arról írnak, hogy a megjelenés átláthatatlanul történt és arról az örökösök felé nem számoltak el kielégítően. A további Aaliyah-kiadványok szeptemberben és október elején kerülnek fel a katalógusokba, és jönnek a Blackground által gondozott további albumok is, többek között Timbaland és Toni Braxton zenéi.
A másik fontos hír, hogy a De La Soul korai albumai is felkerülnek a stream szolgáltatókhoz, köztük a hiphop egyik mérföldköveként számon tartott debütáló album, az 1989-es 3 Feet High and Rising. A De La Soul kimaradásának eddig két fő oka volt. Az egyik az, hogy a hangminták jogosítása körül máig voltak hiányosságok – mint a Variety írja, a 3 Feet High megjelenése körüli időkben „vadnyugati” állapotok uralkodtak ezen a téren, nem volt tiszta, mi jogos és mi nem. Éppen a De La Soul ellen a Turtles által indított híres per volt az egyik fontos precedens, amihez később igazodtak.
A másik probléma az volt, hogy a Tommy Boy kiadó a De La Soul szerint olyan megállapodást akart kötni velük, aminek eredményeként a zenekar csak 10%-ot kapott volna a bevételekből – 70%-ot vont volna le a kiadó, plusz még 20-at a zenekar által nem ismert, de állítólag milliós adósság törlesztésére. A Tommy Boy katalógusát júniusban felvásárolta a Reservoir nevű, katalógusokat kezelő cég, és ez utóbbival a De La Soul már megállapodást is kötött. Ennek részleteiről annál többet nem lehet tudni, mint hogy végre a zenészek is elégedettek; mint ahogy az sem ismert, hogy a tudomásuk szerint még mindig fennálló hangminta-problémákkal mi lesz. Mindenesetre most úgy tűnik, hogy még az év vége előtt a De La Soul korai albumai szintén felkerülnek a stream szolgáltatókhoz.
Categories: Hírek
Leave a Reply