Lyor Cohen, a YouTube zenei vezetője nyár elején jelentette be, hogy 2020-ban 4 milliárd jogdíjat fizettek ki a jogtulajdonosoknak, és az a céljuk, hogy a videómegosztó legyen a zeneipar legnagyobb bevételi forrása – nyilvánvalóan a Spotify-t kellene ehhez megelőzniük. Az elemzők megjegyezték, hogy a YouTube és a zeneipar kapcsolata látványosan javult az elmúlt időszakban, a bejelentést például olyan kommentárok kísérték, hogy a YouTube „jó úton van afelé, hogy a hatalmas felhasználói bázisuk potenciálját végre tényleg kihasználhassa a zeneipar.”
Lyor Cohen új közleménye arról szól, hogy a YouTube Music és a – a zenénél tágabb, de azt is magában foglaló – YouTube Premium elérte az ötvenmillió előfizetőt (beleszámítva azokat, akik még próbaidőszakban vannak). A Music Business Worldwide cikke felsorolja a legnagyobb riválisok számait: a Spotify június végén 165 millió előfizetővel büszkélkedett; az Apple Music utoljára 2019 nyarán hozott nyilvánosságra hivatalos számot, akkor 60 millió felhasználója volt. A YouTube Music nyilván nem a legnagyobb, viszont a leggyorsabban növekvő előfizetéses platform. A Spotify egy év alatt 20%-kal növelte előfizetői számát, a YouTube viszont a tavaly októberi 30 millióról 11 hónap alatt jutott el az 50 millióig.
Lyor Cohen arról is írt, hogy komoly fejlesztéseken dolgoznak, amelyek „az alkotók számára egyedülálló értéket” képviselnek majd, a „zene- és videórajongók számára pedig a legjobb élményt nyújtják”. Ezekről többet nem árult el, viszont hozott egy példát arra, hogy miben egyedülálló a YouTube: a Little Mix tavaszi klipjéhez készült dalszövegvideó, be lehetett nézni a színfalak mögé és még egy „lábjegyzetelt” változat is született. „Nincs még egy platform, ami lehetővé tenné, hogy a rajongók ilyen mértékben elmélyedjenek a kedvencük alkotásaiban” – írja Cohen.
A Bloomberg cikke némi hátteret is ad az új eredményhez. „A Google az elmúlt egy évtizedben különböző formákban és nevek alatt kísérletezett azzal, hogy valahogy pénzt kérjen a felhasználóktól a zenehallgatásért, de nem sok sikerrel” – írja a cikk. A YouTube Music elindulásához a 2017-ben és 2018-ban kötött kiadói szerződések adták meg az alapot, de a 2018-as indulás utáni első tíz hónapban ez sem akart beindulni.
Eleinte ugyanis sok minden hiányzott egy sikeres előfizetéses szolgáltatás felépítéséhez. „Nem tudták, hol fektessenek a marketingbe: olyan gazdag államokban, mint az USA vagy Nagy-Britannia, ahol a hirdetés sokba kerül, de az emberek gazdagabbak, vagy a fejlődő piacokon, ahol olcsóbb a marketing, de kisebb a vásárlóerő?” Nem tudták azt sem, milyen módszerekkel lehet megtartani azokat, akik kipróbálják a szolgáltatást. De komoly pénzeket fektettek egyrészt a marketingbe, másrészt a hozzáértő csapatok kialakításába. Az eredmény – főleg az olyan piacokon, mint Dél-Korea, India, Japán, Oroszország és Brazília – még magát a céget is meglepte. „Nem gondoltam volna, hogy ilyen gyorsan elérjük az 50 milliót” – mondta a Bloombergnek Robert Kyncl, a YouTube üzleti vezetője.
Mindehhez érdemes hozzátenni, hogy a YouTube régóta „a növekedés kettős motorjáról” beszél, és a másik oldal, vagyis a reklámbevételek is hatalmasat növekedtek idén.
Categories: Hírek