Ráerősít a mixekre az Apple Music

Több mint öt éve jelent meg a piacon a Dubset szoftvere, ami azt ígérte, hogy a mixekben elhangzó zenék – és ezek jogtulajdonosai – automatikus beazonosításával végre rendezi az online mixek helyzetét. Mint a Complete Music Update írja, a zenék beazonosítása csak az egyik oldala annak, hogy miért olyan bonyolult a mixek helyzete az online térben (mármint ha rendesen jogosított mixekről van szó): nem elég tudni, mi szól, hanem a jogtulajdonosoktól meg kell szerezni a hozzájárulásokat, valamint meg kell állapodni az összes érdekelt féllel, hogy hogyan osztják fel a keletkező bevételeket – ráadásul ezekből az összes elhangzó zene jogtulajdonosai mellett a mix készítője is részesülni akar. Nem véletlen tehát, hogy az öt évvel ezelőtti nagy felbuzdulás ellenére mégsem lett ez igazán jelentős terület az audio stream szolgáltatóknál.

Az Apple Music most azt jelentette be, hogy az első feladatra, vagyis a zenék azonosítására kidolgozott egy saját eljárást, ami a Shazam technológiáját használja. (A legismertebb zenefelismerő alkalmazást az Apple 2017 végén vásárolta fel.) Számos kiadóval kötöttek a mixekkel kapcsolatos megállapodásokat; több partneri szerződésük van olyanokkal, akik mixeket szállítanak a platformra. Ilyen például a YouTube-on közvetített underground szettekkel ismertté lett Boiler Room, az egyik leghíresebb EDM-fesztivál, a Tomorrowland, valamint a Mixmag. Az egyik legnevesebb mixlemez-sorozat, a DJ Kicks nemrég 14 korábbi részt töltött fel a katalógusba. Az Apple Music egyedi DJ-kkel is kötött megállapodásokat; de csak a megfelelő partneri szerződésekkel lehet bekerülni ide, vagyis akárki nem készíthet mixet a platformon.

Arról, hogy ez mennyire népszerű terület, a Music Business Worldwide közölt néhány adatot. Az Apple Musicon megtalálható többezer mixet összesen kb. 300 millió alkalommal játszották le, és havonta több mint 3 millió felhasználó szokott mixeket hallgatni a platformon – és ami nagyon fontos: ez utóbbi szám az elmúlt egy évben megháromszorozódott.

Sokáig a Soundcloud számított a mixek legjelentősebb online otthonának, de pont a jogosítások miatti hercehurca, az eltávolított zenék stb. miatt aztán sokan elfordultak tőlük. A felhasználók által feltöltött mixek jogosítását legjobban a Mixcloud oldotta meg – azzal, hogy itt a számlisták nem látszanak előre, így a mix lejátszása nem számít on-demand hozzáférésnek, hanem inkább online rádióra hasonlít az oldal működése (tartalmaz rádióműsorokat, podcastokat is). A platformról legutóbb itt írtunk részletesen.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: