Nyáron írtunk arról, hogy a kiadók bevétele egyre csökkenő mértékben jön a Spotify-tól és más, jól ismert audio stream szolgáltatóktól, és egyre jelentősebbek az olyan új bevételi források, mint a TikTok, a Facebook, továbbá a fitnesz cégek (ahol az edzésprogramokhoz zene is tartozik, például a Peloton) és a videojátékok (ezek közül leginkább a Roblox platformot szokás említeni).
A Warner Music Group vezetője, Steve Cooper a Goldman Sachs eseményén említett egy adatot is az iparágnak erről a „kevesebbet emlegetett” szegmenséről – írja a Music Business Worldwide. A WMG hangfelvétel-kiadó része jelenleg éves szintre vetítve 235 millió dolláros bevételt szerez „a zenének ezekből az újfajta használataiból” – mondta Cooper, hozzátéve, hogy arányosan a zeneműkiadói oldal is hasonló mértékben keres ezek jogosításán. Az MBW számítása szerint ez utóbbi évi kb. 38 millió dollár lehet.
A zeneipari lap ez alapján végzett egy becslést is arról, hogy ezek alapján mekkora lehet a teljes piaci bevétel ezekből a teljes zeneiparban. Ha a Warner részesedése ebben a szegmensben megfelel a teljes piaci részesedésnek (15,9% 2020-ban), akkor ez alapján 1,48 milliárd lehet a teljes bevétel. Ha a Warner korai belépése ezekre a piacokra (amit Cooper gyakran hangsúlyoz) magasabb, mondjuk 25%-os részesedést eredményezett, akkor is egymilliárd dolláros évi bevétellel számolhatunk.
Cooper szerint mindazok a területek, amik ide tartoznak – vagyis a metaverzum, aminek jelentőségéről itt írtunk bővebben, a videojátékok, livestreaming, NFT és avatarok -, mind igen újak, és közülük sokban „megvan a potenciál, hogy belőlük lesz a következő globális platform; több már jó úton is van ebbe az irányba”. Ezért a zeneiparnak különösen érdemes figyelnie erre a területre, befektetnie és megfelelő jogosítási szerződéseket kötnie.
A Universal Music Group vezetője, Lucian Grainge is arról beszélt a Guardiannek a UMG tőzsdére lépése előtt, hogy „a zenefogyasztás új hullámának elején vagyunk, ami számos platformon történik, köztük olyanokon, amik néhány éve még csak a radaron sem voltak”. A közösségi média, videojáték és fitnesz mellett említette az okoshangszórókat és az internetre csatlakozó autókat is.
Grainge szerint ez az egyik fő oka annak, hogy a digitális zenehallgatás előtt még milliárdos növekedési lehetőség van (ami természetesen a befektetőknek szóló pozitív üzenet volt a tőzsdére lépés előtt); a másik a stream a fejlődő piacokon beinduló növekedése.
Categories: Hírek
Leave a Reply