Szerzőket és music supervisorokat hoz össze a Netflixszel, a Disney-vel és a Playstationnel is dolgozó MDIIO

A sync gyakran visszatérő témája a BUSH-nak. Idén Justin Gray mutatta be MDIIO (ejtsd: Midio) nevű startupját, de közben azért a téma alapvető kérdései is szóba kerültek. Gray egy Los Angelesben élő, kanadai származású szerző-producer, aki dolgozott már többek között Mariah Carey-vel, John Legenddel, Joss Stone-nal; valamint olyan márkákkal, mint a Mercedes Benz, Nissan, Disney, Netflix, MTV stb. (Honlapja itt található, itt pedig egy válogatás a szerzeményeiből.)

A MDIOO egy olyan platform, ahol egy-egy sync üzlet szereplői egymásra találhatnak, és mindkét oldal számára egyszerűbbé teszi a munkát, vagyis segíti az adott film- vagy sorozatjelenetbe, videojátékba, fitneszvideóba stb. illő zene megtalálását, valamint a licencszerződés megkötését is.

A zeneszerzők ingyenesen feltölthetik a műveiket, amiket ilyen felhasználásra szánnak, és elláthatják a megfelelő metaadatokkal. Másik oldalon a music supervisorok is ingyen rakhatják fel a projekteket, amikbe zenét keresnek, természetesen a megfelelő briefekkel, illetve a költségvetést is megadhatják. Az oldalon voltak már több tízezer dolláros syncek is, de a kis költségvetésű, a zenére néhány száz dollárt szánó produkciók is találhatók itt.

A szerzők értesítést kapnak az új projektekről, és a briefek alapján eldönthetik, hogy jelentkeznek-e. A beérkező zenéket nem közvetlenül kapja meg a music supervisor, hanem előbb a MDIIO A&R-csapata szűri őket. Mint Justin Gray mondta, általában a beküldött zenék felét rögtön ki kell dobni, mert egyszerűen nem fellenek meg a briefnek, pedig a szerzők saját maguknak ártanak, ha válogatás nélkül mindenhova el akarják sütni a szerzeményeiket. MDIIO saját csapata végül nagyjából tíz darabra szűri le a jelentkezéseket, és ezeket küldi el a supervisornak.

Tudni kell, hogy a MDIIO egy ún. bróker, vagyis segít egymásra találni a partnereknek, de senkitől nem kíván meg exkluzivitást. Mind a szerzők megtehetik, hogy az ide feltöltött zenéknek más felhasználásokat keresnek, mind a music supervisorok is néznek máshol zenéket, vagyis a MDIOO-n keresztül hozzájuk eljutott zenéknek még más forrásból származó dalokkal is versenyezniük kell.

Ha a MDIIO-n keresztül jön létre az üzlet, csak akkor kerül sor arra, hogy a platform részesedést von le a tranzakcióból; a jogtulajdonos a teljes díj 80%-át kapja meg. Justin Gray a beszélgetést vezető Szabó Tamás (Central Publishing) kérdésére elmondta, hogy a folyamatot leegyszerűsíti, ha több szerző – vagyis jogtulajdonos — esetén egyvalakinek van érvényes megállapodása a többiekkel, hogy ő jogosult aláírni a szerződéseket, és gondoskodik arról, hogy mindenki arányosan megkapja a maga díjazását.

Természetesen egy ilyen platform hasznosságának egyik fő fokmérője az, hogy milyen partnereket szerez az iparágból, tehát milyen music supervisorok tudnak róla, hogy itt is érdemes zenéket keresni. Justin Gray iparági múltjának köszönhetően ezen a téren jól áll a MDIOO. Kapcsolatban vannak a music supervisorok amerikai szervezetével, valamint közvetlen, személyes kapcsolatuk van olyan cégekkel, mint a Netflix, Viacom, Fox TV. A videojátékok világából a Sony Playstation igazán komoly partnernek számít. Justin Gray kapcsolatainak köszönhetően erős a kanadai, illetve az ázsiai cégek jelenléte. (Mint monda, a BMG-hez szerződött szerzőként került be a kínai pop világába, és írt dalokat a „kínai Taylor Swiftnek” és a „kínai Lady Gagának” is – utóbbinak írt egyik slágerét négymilliárdszor streamelték az országban, amit „alig lehet felfogni”.)

Mint az nagyon sokszor elhangzott már, a zeneipar igen erősen a személyes kapcsolatokra, bizalomra építő iparág. Ugyanakkor nagyon sok szerző számára az „igazi élvezet az, amikor zenélhet, írhat, az önpromóció viszont igazi tortúra” – mondta Justin Gray, aki maga is így érzi. A MDIOO célja az, hogy segítsen abban, hogy a szerzők az előbbire koncentrálhassanak.

Mint arról többször írtunk – lásd például e cikkünket – a televíziós felhasználások esetén nagyon fontos, hogy nemcsak a megállapodás aláírásakor kap pénzt a szerző, hanem később jogdíjak is járnak neki, amik összesítve az előbbi díjazás többszörösét is kitehetik. Mint Justin Gray elmondta, a Los Angelesbe költözése utáni első sync-megállapodását a Music Televisonnel kötötte. Ezer dollárt kapott akkor, ami nem számított soknak, de azzal vigasztalta magát, hogy az MTV-nél lenni igazán menő. Viszont az évek során annyiszor ismételték meg a kérdéses műsort, hogy úgy becsüli, az ebből származó jogdíjbevétele akár tízszerese is lehet a kezdeti ezer dollárnak.

Ezt a jogdíj a közös jogkezelőkön keresztül érkezik meg a szerzőkhöz. Ebben a MDIIO azzal tud segíteni, hogy a rendszer nemcsak a metaadatok bevitelét könnyíti meg (így például ha a rendszerben lévő több szerző együtt dolgozott egy zenén, akkor elég egyiküknek intézni az adminisztrációt), hanem egyben minden, a music supervisorok által letöltött fájlba is beleírja ezeket az adatokat. Így nem fordulhat elő, hogy kézen-közön elvesznek az azonosítók, és a szerzőkhöz emiatt nem jut el az amúgy neki járó jogdíj.

A MDIIO mást is kínál a szerzőknek, például szerveznek dalszerző táborokat, van online mentorálás, visszajelzés a beküldött beküldött demofelvételekre, oktatási modulok a Berklee-vel együttműködve. A cégnek komoly tervei vannak a fejlődésre is. HyprAUDIO néven indítanak majd egy, mesterséges intelligenciával támogatott keresőt, ami még könnyebbé teszi a music supervisorok számára a megfelelő zenék megtalálását; itt a könyvtárzenékhez hasonlóan előre jogosított zenék lesznek. Gondolkodik egyéb, különleges projekteken, például egyes szerzők exkluzív, kiemelt képviseletén.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.