Szeptemberben írtunk arról, hogy több ok együttes hatásaként egyre nagyobb várakozási idővel kell szembesülnie a kiadóknak, ha vinylt szeretnének gyártani. Egyrészt az amúgy is növekvő keresetet még jobban megdobta a pandémia, másrészt Texas állam extrém téli időjárása (ami ártott a PVC-gyártásnak), a világon működő két lakklemez-gyár egyikének leégése és más okok is hozzájárultak ehhez. Főleg az alacsonyabb példányszámokat rendelő, kisebb kiadók kell, hogy sokat várjanak – akár egy évet is.
A Variety cikke ugyanerről a jelenségről szól, de több új szempontot is hozzátesz az eddigiekhez. Egyrészt ott van az, hogy a legnagyobb sztárok is megjelentetik az új lemezeiket vinylen, komoly – a kis és közepes kiadóknál sokkal nagyobb – példányszámban. Adele november 19-én megjelenő, 30 című lemezéből például félmillió példányt nyomtak (ráadásul dupla LP-n jön ki). Ahhoz, hogy a kitűzött időpontra, vagyis a hivatalos megjelenés napjára ez mind elkészüljön és a boltokba kerülhessen, Adele-nek egy fél évvel korábban el kellett készülnie a zenei anyaggal. De mint láttuk, ezzel kivételezett helyzetben van. A Sony a cikk szerint más saját kiadványai kárára is Adele-t részesítette előnyben, hogy nehogy az ünnepek előtt kifogyjanak a boltok a készletből.
Adele nincs egyedül a szupersztárok között; ahogy Ed Sheeran egy interjúban elárulta, neki júliusban kellett leadnia = című albumát, hogy októberre elkészüljön a vinyl. „Adele legfoglalta a gyárakat, szóval nehéz volt helyet szerezni, ráadásul a Coldplay, Taylor Swift, az Abba és Elton John is versenyben volt velem egy időben” – mondta. Elképzehető, hogy egy ilyen mezőnyben milyen esélyei vannak egy kisebb kiadónak.
A Variety cikkében közepes független cégek munkatársai is megszólalnak. Egyikük szerint gyakorlatilag „Tetrist kell játszaniuk”, amikor kitalálják, hogy a lefoglalt gyártási kapacitást melyik kiadványaikra használják el. Ráadásul a tervezést az is bonyolítja, hogy azok a nagy áruházláncok (pl. Walmart, Target), amelyek a CD-árusítást már régen befejezték, elkezdtek vinylt árulni, mégpedig nem kizárólag a mainstream szupersztároktól és az örökzöld előadóktól. Az ATO Records eladásokért felelős vezetője a Variety-nek elmondta, hogy a My Morning Jacket rockzenekar új albumának példányszámait tervezték, amikor a folyamat közepén egyszer csak jött egy olyan mértékű megrendelés egy nagy áruházlánctól, ami miatt meg kellett duplázniuk a gyártandó mennyiséget.

A Variety a gyártási oldalon is további problémákra mutat rá a fent említetteken túl. Például arra, hogy az építőanyagok, ezen belül is a fa elképesztő drágulása miatt egyre több épülő házban a vinylből készül a padló, és a gyárak számára jóval egyszerűbb üzlet eladni az anyagot az építőiparba. A nyersanyaghiány miatt különösen problémás a színes vinylek gyártása, pedig ezekre egyre nagyobb a kereslet – ma már a gyártott LP-k kb. fele színes. Vannak áruházláncok, amelyek exkluzív, csak náluk kapható színekben szeretnék a lemezeket. A cikk szerint jelenleg éppen az ezüst, arany, barna és narancs a legproblémásabb, de volt idő, amikor az áttetsző lemezek elkészítése ütközött a legkomolyabb nehézségekbe. A Record Store Day egyik alapítója nem véletlenül mondja, hogy a nehézségekhez olyan tényezők is hozzájárulnak, amikre senki nem gondolhatott előre.
Persze az is egy megoldás, hogy a vinyl később jelenik meg, mint ugyanannak a kiadványnak a digitális verziója – olyan sztárok is folyamodtak ehhez, mint Taylor Swift és Olivia Rodrigo. Ugyanakkor a szakértők szerint így az eladható mennyiség 30-40%-a lesz annak, ami az egyidejű megjelenéssel lett volna.
Ugyanakkor a legtöbb megszólaló egyetért abban, hogy mindezek a gondok tulajdonképpen egy jó dologra vezethetők vissza, vagyis arra, hogy egyre többen keresik a vinylt, hogy menő lett a formátum.
Categories: Hírek