„Nem tudok szívfájdítóbbat elképzelni, mint hogy nézzem, ahogy más azt csinál a dalaimmal, amit akar”

Ahogy sorra jönnek a hírek a hatalmas értékű katalóguseladásokról, ma már inkább az számít hírnek, ha egy híres szerző (illetve igen gyakran szerző-előadó, aki utóbbi minőségében igazi sztár lett) nem akar egy egyszeri hatalmas összegért cserébe lemondani az életművének a kezeléséről – írja a Music Business Worldwide.

A zeneipari lap Elton John menedzserével és házastársával, David Furnish-sel beszélgetett többek között erről a témáról. „Szerintem nincs nagyobb érzelmi súlyú döntés egy művésznél, mint hogy átadja a szerzői jogait. Ha ezt meg tudod tenni, ha ezt érzelmileg fel tudod dolgozni és a kapott összeg jelentősen növeli az életed minőségét, vagy új lehetőségeket nyit meg előtted, elhozza a lelki békédet vagy ilyesmi, akkor persze, csináld. De én és Elton nem tudunk szívfájdítóbb dolgot elképzelni, mint hogy minden beleszólási lehetőség nélkül csak néznünk kéne, ahogy valaki más fogja az ő és Bernie Taupin által írt dalokat, és azt csinál velük, amit csak akar” – mondta Furnish.

Elton John mellett Ed Sheeran menedzsere is arról beszélt, hogy szerencsére ő nincs abban a helyzetben, hogy ilyesmire kényszerülne, úgyhogy „soha nem is fogja megtenni”. (Hozzá kell tenni, hogy Sheeran egyik legnagyobb slágere, a Shape Of You társszerzője, Johnny McDaid viszont eladta a katalógusát a Hipgnosisnak.)

Szintén a Music Business Worldwide beszélgetett a harmincas évei elején járó szerző-producerrel, Henry Allennel (aki King Henry néven maga is ad ki zenéket). Ő Diplo mellett került be a szakmába, a producer több nagy slágerében közreműködött, és olyanok dalaiban volt társszerző, mint The Weeknd, Beyoncé, Maroon 5, Justin Bieber. Ő mentorának véleményét idézi, aki szerint ha nincs nyomós oka valakinek arra, hogy eladja a katalógusát, akkor hosszútávú befektetésként kell tekintenie a dalaira. Mint mondta, nem tudhatjuk, hogy mi fog történni az olyan hatalmas országokban, mint Kína és India, ahol egyelőre nincs olyan hatékony jogkezelés, mint Európában – vagyis lehet, hogy a jövőben a dalai sokkal többet fognak érni, mint most.

Allen azt is elmondta az MBW-nek, hogy „Nashville-ben évek óta megy, hogy rengetegen eladják a katalógusukat”, és egy „vicces történet, amit hallott”, szintén óvatosságra kell, hogy intsen. „Egy szerzőnek 25%-a volt egy dalban, amit még azelőtt belevett az eladott katalógusába, mielőtt megjelent volna. Aztán amikor kijött, az lett a utóbbi évek egyik legnagyobb country-slágere” – vagyis jelentősen megnövelte a katalógus értékét, de ebből már nem a szerző profitált. Allen szerint ma, amikor a TikTokon régi dalokból is lehetnek virális slágerek, soha nem tudhatja egy szerző, hogy mikor történik hasonló.

Egyébként a zeneipari lapok jelenleg is számos sztárszerzőről írják, hogy komoly tárgyalásokat folytatnak újabb, katalógus-felvásárlásokra szakosodott cégekkel, vagy major zeneműkiadókkal: a hírek szerint Sting és Bruce Springsteen mellett David Bowie örökösei is ilyesmire készülnek.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .