A Tidal stream szolgáltató – amit idén márciusban felvásárolt a pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó Square – bejelentette, hogy több lépésben bevezeti a felhasználó-központú felosztást. Továbbá kiderült az is, hogy bár a Tidal eddig elzárkózott az ingyenes használat lehetőségétől, most ezt is bevezetik, igaz, egyelőre csak az Egyesült Államokban. Itt véletlenszerű lejátszást, illetve megszakításokat (nem reklámokat, hanem a Tidal saját közleményeit) kell elviselni. Ezen túl a HiFi csomag havi 9,99 dollárba, a HiFi Plus 19,99 dollárba kerül. (Magyar felhasználók számára ez csak 1499 és 2999 forint havonta.)
Ahogy a Music Ally-nek a Tidal ügyvezető igazgatója (COO), Lior Tibon elmondta, hogy legelőször – vagyis már a következő felosztásnál – azt vezetik be, hogy a legdrágább, HiFi Plus csomagot használó előfizetők havi díjának egy részét, nagyjából 10%-át közvetlenül kifizetik annak, akit az adott előfizető abban a hónapban a legtöbbet hallgatott. Ahhoz, hogy erre egy zenész jogosult legyen, vagy a Tidal felületén, vagy a digitális terjesztőjénél be kell lépnie a programba. Ez az összeg a zenészek számára az egyéb módon számított jogdíjon felül érkezik.
Azt a rendszert, amit általában felhasználó-központú felosztásnak szoktunk hívni, 2022-ben vezetik majd be, szintén csak a HiFi Plus előfizetőktől érkező pénzekre. Ez azt jelenti, hogy az egyes felhasználók által befizetett összeget (a szolgáltató kb. 30%-ának levonása után) a jogtulajdonosok között az alapján osztják fel, hogy az adott felhasználó milyen zenéket hallgatott az elszámolási időszakban. Jelenleg nem ez a rendszer az általános, hanem az, hogy minden pénz megy egy közös kalapba, amiből az összes hallgatottság arányában részesülnek a jogtulajdonosok.
A felhasználó-központú felosztást ugyan sokan követelik, de a Deezer korábbi bejelentése ellenére máig nem tudta bevezetni, illetve a Soundcloud csak azoknak a zenészeknek a számára, akiknek nincs kiadói szerződésük. Ennek az oka az, hogy a felosztási rendszer alapvető átállításához az összes szerződést újra kell írni. Lior Tibon a Music Ally-nek elmondta, hogy már több mint 100 partnerük belement az új rendszerbe, köztük nagy független kiadók és nagy terjesztők – ami persze azt jelenti, hogy a major kiadók nem.
A Tidal reméli, hogy januárig mindenki rábólint majd az új rendszer használatára, de ha nem, „akkor is megvan annak a módja, hogy megcsináljuk” – mondta Tibon. Példaként azt mondta, hogy megtehetik például, hogy mindkét felosztási mód alapján kiszámolják az egyes jogtulajdonosoknak járó összeget, majd ezek közül a magasabbat fizetik ki.
A „zeneiparban érezhető igen erős támogatás” bevallottan annak is köszönhető, hogy a rendszert először csak a HiFi Plus előfizetők esetén vezetik be, vagyis amolyan tesztüzem jelleggel. Feltehető, hogy ennek tapasztalatai alapján lehet majd később kiterjeszteni, de itt Tibon csak ennyit mondott ki expliciten: „számunkra ez egy első lápás, és hagyunk magunknak időt arra, hogy megismerjük és a különböző partnerekkel együtt kielemezzük ezt az új rendszert”.

A Tidal ügyvezető igazgatója szerint a fő érv a felhasználó-központú felosztás mellett az átláthatóság (aminek része az is, hogy mindenki megnézheti, kiket hallgatott legtöbbet), valamint a csalások kiszűrése. Itt meg kell jegyezni, egy ilyen felosztásnál a listahelyezések érdekében történő csalás továbbra is felmerülhet, de annak nem lenne értelme, hogy valaki a jogdíjért generáljon nem valódi meghallgatásokat, mert csak egy részét tudná visszaszerezni annak, amit a pszeudofelhasználók után befizet. A jelenlegi rendszerben lehetséges, hogy a hamis meghallgatásokat nem valós előfizetőkkel generálják, de egy napi 24 órában „zenét hallgató” bot már több jogdíjat tud generálni, mint amennyit be kell utána fizetni. (Feltéve, hogy nem lehetséges ingyenes fiókokkal hallgatottságot generálni, de ez a Tidalnál így van.)
A Tidal egyik különlegessége a stream piacon a jó hangminőség volt. Ez mindkét előfizetői csomagban benne van, a kétszeres árúban néhány extrával (Dolby Atmos, Sony 360 Audio, Master Quality Audio), de ezt leginkább úgy pozicionálják mostantól, hogy a legnagyobb zenerajongóknak szól, akiknek Tibon szavaival „nagyon fontos a zene, és nagyon fontos az, hogy kinek megy a pénzük, valamint az, hogy támogassák a zenészeket.” Az ingyenes zenehallgatás bevezetését pedig úgy magyarázta, hogy ez segít majd többeket átterelni az előfizetéshez, illetve az új felhasználók megnyerése mellett azokra is számítanak, akik néhány éve kipróbálták már a Tidalt: ha emiatt visszajönnek, láthatják, hogy „nagyon sokat változtunk”.
A Music Ally megjegyzi, hogy a Tidal előfizetőinek a számáról nem lehet sokat tudni; a legutóbbi nyilvános adat 2016-os, akkor hárommillióan voltak. A Forbes 2020-ban azt írta, hogy a becslések szerint valahol egy és ötmillió között lehet a szám.
Categories: Hírek
Leave a Reply