Közismert, hogy a járvány és a vele járó korlátozások egyik hatása az volt, hogy a legtöbb embernek jóval több lett az ideje, amit a szórakozás különféle formáira fordíthat. A figyelemgazdaság egészének növekedése minden területen éreztette a hatását, de különböző mértékben. Mint Mark Mulligan zeneipari elemző írja, a hosszú időn át fennmaradó újfajta viselkedések szokássá rögzülnek, és ezek megmaradnak azután is, hogy már enyhültek vagy megszűntek a kijárási korlátozások. Vagyis attól még, hogy az élet előbb-utóbb visszatér a korábbi kerékvágásba, a figyelemért küzdő szórakoztatóipari tartalmak hosszú távú átalakulásra számíthatnak.
A MIDiA piackutató adatai szerint a figyelemgazdaság egészének, vagyis a szórakozásra fordítható időnek a csökkenése már meg is kezdődött. Ugyan még mindig több idő jut szórakozásra, mint korábban, de a járvány alatt szerzett plusz idő majdnem fele (42%-a) már el is tűnt (ez egy angolszász országokban végzett kutatás eredménye). A különböző területeken ez más-más mértékben éreztette a hatását:
- A játékok, a hírek és az olyan audio tartalmak, mint a podcastok, hangoskönyvek és rádió, kétszámjegyű visszaesést szenvedtek el.
- A zenére és a videókra fordított idő ennél jóval kisebb mértékben esett vissza.
- A közösségi oldalak és a közösségi videók viszont még nőttek is.
„2022-t és az azután következő időszakot az fogja meghatározni, hogy a szórakoztatóipari cégek ádáz harcot folytatnak azért, hogy megtartsák a rájuk jutó figyelmet” – írja Mark Mulligan. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a fogyasztók egyre inkább a „halmozott médiafogyasztást” (multitasking) választják, hogy „a lehető legtöbb szórakozást bezsúfolják az ébren töltött idejükbe”. Ez ugyan lehet, hogy növeli a szórakozással töltött idő mennyiségét, ám ennek értékét csökkenti, hiszen egyre kevésbé követik valódi figyelemmel azt, amit névlegesen fogyasztanak.
Categories: Hírek
Leave a Reply