Szerzői jogdíj a YouTube-ról? Így termelnek bevételt a szerzőknek is a megtekintések

Az online térben is érvényes az alapvető szabály: a zene által termelt bevétel után a zene szerzőjének jogdíj jár. De hogy néz ki ez a gyakorlatban a YouTube nagyon sajátos világában?

A YouTube-ra bárki regisztrálhat, létrehozhat saját csatornát, és feltöltheti videóit. Aki valaha komolyabban beleásta magát a videómegosztó működésébe, azt is tudja, miért gyűjt minden YouTube-os tartalomgyártó feliratkozókat: 1000 feliratkozót és évi 4000 megtekintett órát követően a csatorna tulajdonosa pénzt tud keresni a videók megtekintéseiből – azaz monetizálni tudja a feltöltött tartalmakat, ha csatlakozik a YouTube Partnerprogramba.

A monetizált videók bevételt termelnek, a feltöltőjük részesül a reklámbevételből vagy előfizetői díjból. Ha ezekben a videókban dalok, zeneművek hangzanak el, a zenék szerzőinek is jogdíj jár.

A YouTube-on keletkezett zenei szerzői jogdíjak az Artisjuson keresztül jutnak el a szerzőkhöz.

A jogdíj keletkezése

Ahhoz, hogy az Artisjus beszedhesse, feloszthassa és kifizethesse a YouTube-os szerzői jogdíjat, sokkal több feltételnek kell teljesülnie, mint korábban például egy rádiós vagy koncert elhangzás esetén:

  1. A szerzeményt és annak adatait – még a videó YouTube-ra feltöltését megelőzően! – annak szerzői bejelentették az Artisjushoz.
  2. A műről készült hangfelvétel ISRC kódját az Artisjus ismeri.
  3. A műről készült hangfelvételt a YouTube hivatalos partnere (a zenét online terjesztő aggregátor, hangfelvételkiadó) ISRC kóddal ellátott referenciafájlként feltöltötte a videómegosztó portálra, létrehozva ezzel egy „tartalmi elemet” („asset”) a YouTube tartalomkezelő háttérrendszerében.
  4. A zenét tartalmazó videó a megtekintés időpontjában bevételt termelt:
    • reklámbevételt, vagy
    • előfizetői díjból származó bevételt.
  5. A videóban szereplő művek azonosíthatóak, a művek azonosítása sikeres.
  6. A videóval kapcsolatos jogdíjigényt más YouTube partner nem vitatja, nincs jogosultsági konfliktus. (Rengeteg szereplő mozog a rendszerben, sok automatizmussal és közben sok manuális aktivitással, ráadásul sokak számára a rendszer nehezen átlátható, ezért ilyen konfliktusok egyelőre számosan találhatók.)
A beazonosítás láncolata

A csatornatulajdonosok esetenként üzenetet kaphatnak a YouTube-tól, hogy az Artisjus „követeléssel él” a videójuk kapcsán. Ez azt jelenti, hogy az Artisjus tartalomkezelője (Artisjus_CS nevű fiók) bekéri a videóban elhangzott zenék szerzői jogdíját a YouTube-tól. Fontos, hogy a videót feltöltő csatornatulajdonos ezt engedélyezze – a szerző ugyanis így kaphat jogdíjat.

A megtekintések száma önmagában nem határozza meg a jogdíj mértékét, mindig az adott videóra eső reklám és előfizetői bevétel a kiindulópont. A jogdíjak online világban történő megoszlásának arányairól ebben a cikkben írtunk.

Együttműködés és előre tervezés

A hangfelvételkiadók, aggregátorok, az Artisjus és a szerzők szerepe sem elhanyagolható a dalok YouTube-os beazonosításának sikerében. Mindennek alapja a művek és hangfelvételek metaadatokkal való előzetes ellátása:

  • a kiadók, aggregátorok a zeneszámokat hangfelvétel típusú tartalomként, ISRC kóddal ellátva kell, hogy feltöltsék a YouTube tartalomkezelő háttérrendszerébe (referenciafájl)
  • az Artisjus a szerzemények (azaz a művek) metaadatait tölti fel.

A közös pont az ISRC kód – ez alapján kerül automatikusan összekapcsolásra a szerzemény a hangfelvételekkel. A YouTube Content ID rendszere a videómegosztóra feltöltött összes videó hangsávját végigfésüli, egyezést keresve a zene terjesztői által feltöltött „referencia hangfelvételekkel”, így azonosítja be a hangfelvételeket és az ahhoz kapcsolt szerzeményt a felhasználói videókban.

Ahogy a „Légy jó gazdája szerzeményednek: pótold az ISRC kódjait online!” cikkünkben kifejtettük, az Artisjus emiatt több forrásból is aktívan gyűjti a művekről készült hangfelvételek ISRC kódjait, és szerzőként az ISRC kódok SZIR-ben történő megadásával lehet a leghatékonyabban segíteni a beazonosítási folyamatot. Nagyon fontos, hogy a hangfelvételek ISRC kódjai megfelelően legyenek nyilvántartva, és következetesen legyenek használva: a SZIR-ben megadott ISRC kód egyezzen meg az aggregátor vagy a hangfelvételkiadó által a YouTube-on megadott ISRC kóddal!

A videók által generált bevétel utáni szerzői jogdíjjal a YouTube negyedévente számol el. A megtekintések száma önmagában nem határozza meg a jogdíj mértékét, mindig az adott videóra eső bevétel a kiindulópont.

A dalok, zeneművek megfelelő azonosítása a jövőbeli, még le nem zárt időszakok esetén teremti meg a jogdíjkifizetés lehetőségét. Ha a beazonosítás egy adott időszakban sikertelen volt, akkor a jogdíjat visszamenőlegesen érvényesíteni rendkívül nehéz, a YouTube által létrehozott, előzetes adatokon alapuló rendszer ezt lényegében kizárja.

A beazonosítás ellenőrzése

Ha egy YouTube-ra feltöltött, monetizált videóban megfelelően be van azonosítva a benne elhangzó zeneszám, a videó alatt megjelenik a Zene a videóban” panel. Ez tartalmazza a dal címén és előadóján felül azt is, hogy a jogtulajdonosok (a hangfelvétel kiadója, aggregátora, a művet kezelő közös jogkezelő egyesület, esetenként zeneműkiadó) beazonosították-e a dalt, azaz „bejelentkeztek-e” a jogdíjért (ld. „A YouTube számára engedélyezte”).

“Zene a videóban” panel – Az Artisjus mint zenei jogvédő egyesület jelenik meg benne

Ha egy zenét tartalmazó videó alatt nem jelenik meg a „Zene a videóban” panel:

  • Fontos megbizonyosodni arról, hogy az aggregátor vagy hangfelvételkiadó ténylegesen feltöltötte-e „tartalmi elemként” a metaadatokkal ellátott hangfelvételt a YouTube tartalomkezelő háttérrendszerébe,
  • és a műnél a SZIR-ben szereplő ISRC kód megegyezik-e az aggregátor/hangfelvételkiadó által a YouTube-on megadott ISRC kóddal.

Ha az ISRC kód segítségével a YouTube-on létrejön a Szerzemény és a Hangfelvétel „tartalmi elemek” közti kapcsolat, a szerzemény beazonosítása automatikusan megtörténik a Melody ID által felfedezett videókban.

Zenefelismerés a Melody ID-val

A YouTube Content ID rendszere az összes feltöltött felhasználói videó hangsávját végigfésüli. A mesterséges intelligencia egyezést keres az aggregátorok, hangfelvételkiadók által feltöltött „referencia hangfelvételekkel”, és automatikusan beazonosítja a zeneszámokat (a hangfelvételeket, a hozzájuk kapcsolt szerzeményeket és a jogosulti adatokat), létrehozva a „Zene a videóban” panelt a videók alatt.

A Content ID rendszer Melody ID eszköze akkor is felismeri a dalt, ha azt más hangnembe transzponálták, tempóját megváltoztatták, beszédhang alatti háttérzeneként használták, és nagy eséllyel felismeri a stúdióverzióhoz hasonlóan megszólaló élő előadást, feldolgozást is a felhasználói videókban.

Ha egy előadó vagy zenekar hivatalos koncertfelvételeket vagy áthangszerelt dalverziókat tartalmazó videót készül feltölteni saját YouTube-csatornájára, érdemes a zene digitális terjesztőivel (kiadó, aggregátor) egyeztetni arról, hogy a Melody ID ezeket felismeri-e. Ha a stúdiófelvételekhez hasonlóan saját ISRC kóddal, hangfelvételként felkerülnek a Youtube tartalomkezelő háttérrendszerébe, fontos ezeket az ISRC kódokat is megadni az Artisjus Szerzői Információs Rendszerében, biztosítva a mű beazonosíthatóságát a videóban.

A Melody ID – bár folyamatosan fejlesztik – nem tévedhetetlen, a zenei átdolgozások, magyar fordítások megfelelő beazonosítása különös figyelmet igényel a zenék terjesztői és a közös jogkezelők részéről.

Engedély nélküli átdolgozások, megfilmesítések

Ha egy felhasználói videóban a szerző engedélye nélkül használtak fel egy dalt, zeneművet (pl. reklámhoz), vagy dolgozták azt át, a szerző közvetlenül a YouTube-nak jelezheti a jogsértést. Az Artisjus nem távolít el tartalmakat a videómegosztóról.



Categories: Artisjus, Hírek

Tags: , , , , , , , ,

%d bloggers like this: