2021-ben (is) nagyot nőtt a TikTok. Tavaly jelentették meg az első, a zenére fókuszáló éves összefoglalójukat, és abban azt írták, hogy 176 dal ért el egymilliárd fölötti nézettséget. Idén ez 430 dalnak sikerült, vagyis két és félszer annyinak – derül ki a Year on TikTok 2021 Music Report című posztból. (Ezekben az adatokban az összes olyan videó nézettsége benne van, amiben megszólalt az adott dal.)
Nőtt a platform befolyása a rajta kívüli zenei világra is: több mint 175 szám, ami befutott a TikTokon, felkerült a Billboard Hot 100 listára – ez kétszer annyi, mint az előző évben volt. Idén viszont nem közölték azt az adatot, hogy hány, a platformon felfedezett előadó kapott major kiadós szerződést; 2020-ban több mint 70-en voltak.
A TikTok éves összefoglalója nagy hangsúlyt helyez arra, hogy nemcsak az amerikai mainstream hiphop és pop erős náluk (a sorrend nem véletlen, hiszen a népszerűségi listát a hiphop vezeti), hanem más műfajok is trendivé válhatnak (pl. a hyperpop), illetve a világ minden tájáról felemelkedhetnek előadók. Az Emerging Artists of the Year listán ghánai-amerikai, kanadai, nigériai, kolumbiai, olasz stb. előadók is találhatók.
A jelentés egy szekciója pedig a saját dalokat író felhasználók sikereit emeli ki. A kanadai JESSIA például az autójában vett fel egy dallamötletet, amihez egy másik tiktokozó alapot készített. Az így készült dal aztán a Spotify-on sokmilliós hallgatottságot ért el, JESSIA pedig a Republic Recordshoz szerződött.
Kapcsolódó hír, hogy novemberben a MyPart munkatársai elemezték azt, hogy milyenek a TikTokon sikeres dalok. A cég arra specializálódott, hogy mesterséges intelligencia segítségével dolgozzák fel a zenék különféle jellemzőit. A Music Ally által közölt elemzésben a tizenhat, a TikTokon nagy sikert elért dal tulajdonságait vetették össze az elmúlt három évben a hivatalos slágerlistára felkerült 5000 szám jellemzőivel.
A TikTok-siker egyik legfontosabb követelménye az egyszerűség. Ezekben a dalokban kevesebb akkord és akkordváltás található, mint a slágerlistás szerzeményekben; gyakrabban fordul elő bennük, hogy ugyanaz a hang többször ismétlődik a hosszabb vokális szekvenciákban. Az “ismerősnek hangzó, ismétlődésre építő, egyszerű formulákat követő” dallamok könnyen megjegyezhetőek – írják a MyPart szakértői.
A TikTok-sikerek a slágerlistás dalok átlagánál táncolhatóbbak; jellemzően női vagy magas férfihang hallható bennük. Másfelől viszont míg a slágerlistán a dúr és moll hangnemű dalok nagyjából egyenlő arányban szerepelnek, a TikTokon a moll van túlsúlyban, és sötétebb a hangszínük.
A szövegeket tekintve a TikTokon több a romantikus és a szakításról szóló dal is, mint a slágerlistákon; gyakrabban érnek el sikert a szexuális töltetű szövegek. Több az önbizalmat sugárzó, erősítő téma. Gyakrabban szerepelnek bennük szleng kifejezések, rövidítések, többször található a sorvégeken tiszta rím.
Az elemzés készítői nem titkolják, hogy szerintük a platformon a kevéssé komplex, közhelyes, egyszerű formulákat követő dalok a sikeresek. Az elemzés végén arról írnak, hogy ez hatással van az egész popzenére. Sokan szándékosan úgy írnak dalokat, hogy a TikTok-sikert tartják szem előtt. Olivia Rodrigo például bevallotta, hogy Driver’s Licence című, hatalmasat robbanó számába direkt rakott egy olyan részt, amiről tudta, hogy a TikTokon jó lesz egy “átalakulás” típusú jelenethez. A kiadók is a TikTok-kompatibilitás irányába terelgetik a zenészeket, a platform erre szakosodott csapata pedig rendszeresen szolgál nekik tippekkel arról, hogyan lehetnek sikeresek a platformon.
Ugyanakkor a MyPart szerzői egy a Steve Jobs-idézettel fejezik be a cikket, amely szerint az egyszerűséget elérni lehet akár nehezebb feladat is, mint a komplexitást.
Categories: Hírek
Leave a Reply