A brit kiadók szövetsége, a BPI december végén hozta nyilvánosságra, hogy 2021-ben 30 éve nem látott mennyiségben adtak el vinylt az országban, és a kazetták eladásai is nőttek – ez éves szinten majdnem 200 ezer példányt jelent. (Az eladott példányszámokban még mindig jócskán megelőzi a CD a vinylt: 14 millió az 5,3 millióval szemben.) A friss éves összefoglaló jelentés pedig azt emeli ki, hogy immár hetedik éve folyamatosan nő a zenefogyasztás.
Ugyanakkor a Music Business Worldwide Stat Of The Week című rovatában azt írja, hogy valójában a növekedési adatok inkább aggasztóak. Már évek óta figyelmeztetnek az elemzők arra, hogy a stream növekedési üteme egyre lassul, most pedig az a korábbiaknál jóval erősebben látszik a számokon.
2021-ben az előző évihez képest 7,9 milliárd on-demand audio streammel többet regisztrált a BPI, ami 5,7%-kal több az előző évinél. Igen ám, de 2020-ban az előző évhez képest 25,1 milliárd, 2019-ben pedig 23,3 milliárd volt az emelkedés. Utoljára 2014-ben volt ennél alacsonyabb a növekedés, legalábbis abszolút értékben – ám akkor ez valójában azt jelentette, hogy egy év alatt majdnem megduplázódott a streamek száma.
Ahogy az MBW írja, a Spotify három évvel később indult el az Egyesült Államokban, mint Nagy-Britanniában, így a következő néhány évre a világ legnagyobb zenei piacán is hasonló lassulást prognosztizálhatunk. (A stream által leghamarabb meghódított területen, Skandináviában már régebben tetőzött a felhasználók száma.)
A lap arra is figyelmeztet, hogy ez a streamek mennyiségére vonatkozó adat, és a streamből származó kiadói bevételek alakulása más is lehet. Az Egyesült Államokban az RIAA például arról számolt be, hogy 2021 első félévében 27%-kal több bevétel származott a rögzített zenéből, mint 2020 hasonló időszakában .
A BPI egyébként arra is felhívta a figyelmet, hogy 2021-ben majdnem 1918 olyan előadó volt, akinek a számait csak a brit felhasználók legalább 10 milliószor hallgatták meg – ez a szám jelentősen növekedett az elmúlt évekhez képest (2020: 1789 előadó, 2019: 1537 előadó). A szervezet szerint ennek az az eredménye, hogy „most kétszer annyi művész kap jelentős jogdíjakat, mint a CD-korszakban”.
Categories: Hírek
Leave a Reply