2015-ben történt meg először, hogy a Nielsen adatai szerint a másfél évnél régebbi (angol terminológiával catalog) zenék fogyasztása meghaladta az ennél újabbakét. (Persze figyelembe kell venni az „először” értelmezésénél, hogy egy fizikai lemeznél kizárólag az eladásról keletkezik adat, arról viszont nem, hogy évekkel később meghallgatják-e a lemezt, míg a streamnél minden egyes lejátszást lehet követni.)
A Nielsen utódja, az MRC Data a Billboarddal együttműködve készített éves jelentéséből az derül ki, hogy 2021-ben a korábbinál jóval inkább a régi zenék felé mozdult el a zenefogyasztás. Frissítés: a MBW felhívta arra a figyelmet, hogy a jelentésből készült egy korrigált változat, amiben éppen a kiemelt adatokat javították. Az eltérés kisebb, mint a korábbi verzióban, de az irány ugyanaz. Alább a korrigált adatok szerepelnek.
2020-ban a fogyasztás 66%-a, 2021-ben 69,8%-a volt a másfél évnél régebbi zenék hallgatása. Nemcsak az új zenék részaránya csökkent (35%-ról 30%-ra), hanem az összesített hallgatási mennyiség is, 3,7%-kal. A katalógus zenék hallgatottsága 19%-kal nőtt; a teljes zenefogyasztás 11,3%-kal emelkedett.
Fontos tudni, hogy ezek az Egyesült Államok adatai, és mint az MRC Data írja, ez a piac jelentősen eltér a többitől abban, hogy az idősebb generációk is igen magas arányban streamelnek zenét: az X generáció (a 40-55 évesek) 96%-a hallgat hetente legalább egyszer streamet, továbbá a „boomerek” (55 év fölöttiek) 89%-a. Más országokban viszont ezekben a korosztályokban jelentősen elmarad a stream használata a Z és az ezredfordulós generációétól. (Egyébként az USA után Mexikóban és Chilében a legelterjedtebb a stream az idősebb nemzedékekben.)
Ugyanakkor az, hogy az idősebb korosztályok is egyre többet streamelnek, a régebbi kiadványok arányának növekedését magyarázhatja, de a fogyasztás mennyiségének csökkenését nem. Bizonyára az is közrejátszik ebben, amiről itt írtunk részletesen: a Z generációban a stream (és minden más) vesztésre áll a TikTokkal szemben.
Ehhez kapcsolódik az az adat is jelentésből, amely szerint az év legnagyobb stream sikerét a korábbinál jelentősen kisebb hallgatottsággal lehet elérni. Az elmúlt években a legnépszerűbb dalok és ezek hallgatottsága így alakult: 2018: Drake: God’s Plan – 918 millió – 2019: Lil Nas X: Old Town Road – 1 milliárd – 2020: Roddy Ricch: The Box – 920 millió – 2021: Dua Lipa: Levitating – 627 millió. (Mint arról itt írtunk, a 2021-et megelőző néhány év viszonylag stabil számai valójában szintén csökkenő arányt jelentenek a folyamatosan növekedő streamből.)
Az MRC Data jelentése további, 2021-et meghatározó trendekről is ír:
- Tavaly az Egyesült Államokban már több vinylt adtak el, mint CD-t.
- Globalizálódás: a K-pop mellett az afro-pop is egyre jelentősebb sikereket ér el.
- Videojátékok és zene: az Egyesült Államok lakosságának több mint fele szokott játszani, és ők többet hallgatnak zenét és 19%-kal többet is költenek rá, mint azok, akik nem játszanak. A virtuális világokban tartott fellépések jelentősen megdobják egy előadó hallgatottságát a stream platformokon is.
- A rádiók hallgatottsága nem csökkent, de eltolódott a műholdas és online rádiózás irányába, illetve a podcastok népszerűsége is folyamatosan növekszik.
- Egyre több slágerben hallható gitár, ahogy a Z generáció felfedezi „a kilencvenes évek végének rockzenéjét és a 2000-es évek elején pop-punkját” – a trend vezető alakja Olivia Rodrigo, egyik nagy nyertese pedig az olasz Maneskin.
Categories: Hírek
Leave a Reply