Régóta tudjuk, hogy a közösségi médiában elért siker vagy egy virális sláger egyáltalán nem biztos, hogy azt jelenti, hogy a hirtelen befutott előadó koncertjére is nagy számban fogynak majd a jegyek. Azonban a TikToknak köszönhetően csökkent ez a távolság az online siker és a turnék iránti érdeklődés között – ezt állítja legalábbis a Pollstar cikkében William Gruger, aki a platform különféle szerkesztői, kurátori tevékenységeit irányító vezető.
Gruger szerint ennek az az oka, hogy a TikTokon az ér el sikert, akinek valódi közönsége van. A platformon olyan erős kötelék alakul ki az alkotó és a rajongók között, hogy utóbbiak tényleg látni akarják a kedvencüket élőben, amikor erre lehetőségük nyíilk.
Gruger két példát említett a zeneipari lapnak feltörekvő zenészekről. Blu DeTiger basszusgitáros TikTokján fontos szerepet töltenek be az élő fellépések (már amikor vannak): itt jelent be dátumokat, és a koncertekről is bemutat részleteket. Tai Verdes pedig a kamerának beszélve vlogol. Rajongói például végigkísérhették a színpadig vezető útján az első Lollapalooza-fellépése előtt. (Egyébként a Chicago Tribune külön cikket szentelt annak a témának, hogy hogyan hatott a neves fesztivál lineupjára a TikTok.)
A sztárok közül Olivia Rodrigo itt, egy éppen felkapott mémet felhasználva jelentette be a turnéját, és a biójában megjelent az, hogy hol lehet jegyeket kapni. Miután ezek elfogytak, a lemaradt felhasználók szintén a TikTokon bánatoztak emiatt és találtak egymásra. Persze – ennél kevésbé meglepő módon – a koncerteken készült videók is számíthatnak virális sikerre. Vannak, akik külön felhasználói profilt hoznak létre arra, hogy posztoljanak minden Harry Styles-koncertről, amire eljutottak. A színpadi show mellett népszerű témát jelent az, ahogy a sztár a dalok között a közönséggel kommunikál.
Egyelőre arról nincs hír, hogy tervezik-e a TikToknál a jegyvásárlási lehetőségek integrálását a platformba. Ugyanakkor a merch tárgyak eladása már közel lehet. A Shopify e-kereskedelmi oldallal 2020 óta működik együtt a TikTok, 2021 nyarán kiterjesztették a programot, és Gruger szerint hamarosan új bejelentés is várható.
Mint a Music Ally rámutat, a TikTok zenei vezetője tavaly a Midemen arról beszélt, hogy néhány sztárnál (pl. Billie Eilish, Lizzo) az Egyesült Államokban már kísérleteztek a fizikai eladások integrálásával, és „a számok nagyon, nagyon meggyőzőek voltak”.
Potenciálisan nagyon komoly bevételi forrás lehet ez a zeneipar számára, hiszen egy friss hír szerint 2021-ben a felhasználók 2,3 milliárd dollárt költöttek el a platformon belül, ami az előző évihez képest 77%-os növekedés. 2020-ban az ilyen költések túlnyomó része még kínai felhasználókhoz kötődött, de 2021 végére az arányuk 57%-ra csökkent; egyelőre Kínán kívül főleg az Egyesült Államokban jellemző a tiktokos költés. Azt nem tudni, hogy ebből az összegből mennyi ment zenészeknek, feltehetően nem sok – írja a Music Ally; ugyanakkor az, hogy a TikTok-felhasználók láthatóan hajlandóak pénzt költeni a platformon, jó hír lehet a zeneiparnak

Categories: Hírek
Leave a Reply