Az új szupersztárok nem helyi sztárokból lesznek, hanem rögtön egy jól meghatározott, nemzetközi közönségnek zenélnek

A Music Ally közölt összefoglalót a NY:LON Connect konferenciáról, ahol a zenei adatelemzéssel foglalkozó Chartmetric egyik vezetője tartott előadást. Chaz Jenkins szerint az adatok mást mutatnak, mint amit sokan gondolnak a zeneiparban. Azok a sztárok, akik betörnek a nemzetközi élvonalba, ma már jellemzően nem azt az útvonalat járják be, hogy a saját hazájukban, régiójukban nagyok lesznek, majd onnan továbblépnek a globális színtérre.

„Egyre világosabban látszik, hogy a nagy áttöréseket olyanok hajtják végre, akiknek a kezdeti, a közösségi oldalakon kialakult közönsége egy-egy nagyon pontosan meghatározható demográfiai csoport. Ez érthető is, hiszen az emberek jellemzően olyan művészeket követnek, akiket a barátaik és a hozzájuk hasonlóan gondolkodó emberek is szeretnek. Az online világban az azonosulás és a kontextus az elköteleződés alapja. Ugyanakkor ez a nagyon jól meghatározható célközönség a nagy hatást elérő zenészeknél nem földrajzilag meghatározott, hanem már a pályájuk korai szakaszában is nemzetközi.”

Jenkins szerint az adatok azt is mutatják, hogy nem lehet egyetlen platformra támaszkodva sikert elérni, hiszen már a zenehallgatók szinte mindegyike több közösségi oldalon is fent van. Vagyis „jobb, ha szerényebb, de elkötelezett közönséged van többféle platformon, mintha egyetlen helyen érsz el nagy tömeget.”

Az előadás utáni beszélgetésen a nemzetközi sikerek más aspektusairól is szó esett. A több cégtől érkező szakemberek szerint jól látható a globalizálódás, a slágerlisták összetételén túl például azon is, hogy a legnagyobb sztárok gyakrn együttműködnek olyan piacok zenészeivel, amik korábban perifériának számítottak a globális zeneipar számára, pl. az afrikai vagy arab régiókban. Persze fontos, hogy egy kollaborációnak mindig legyen művészi értelme is, ne tűnjön a közönség számára anyagilag motivált piacszerzésnek.

Szó esett arról is, hogy a siker egyre többet követel a zenészektől. „Már nem elég az, hogy felvételeket készítenek és koncerteznek. Legyenek fent a Twitteren, Instagramon, TikTokon, rendszeresen kössék le a rajongókat újabb és újabb tartalmakkal – ráadásul még meg kell értenük az NFT-t is stb.” Sok zenészt fenyeget a kiégés; az egyik beszélgetőnek egy fiatal zenész egyenesen azt mondta, hogy fél.

Idézték Chelsea Cutler Instagram-posztját is, amiben a 24 éves, sikeres énekes-dalszerző-producer arról írt, hogy a közösségi oldalak „tartaloméhsége kielégíthetetlen”, és „nagyon kimerítő folyton azon agyalni, hogy a mindennapjaimból hogyan csinálhatok ‘tartalmat’, pláne, hogy tudom, hogy az tesz jót a lelki egészségemnek, ha kevesebb időt töltök a telefonommal. Közben folyton azt kell hallgatnom, hogy ez az egyetlen hatékony módszer arra, hogy megismertessem a zenémet a közönséggel.”

A NY:LON Connect beszélgetésén elhangzott, hogy Cutler fején találta a szöget, és nagyon fontos, hogy a zeneipar kezdjen valamit ezzel a problémával, mert nem fenntartható az az állapot, hogy a zenészek folyamatosan azon agyaljanak, hogy melyik platform algoritmusát mivel etessék – miközben valójában művészek, ami sajátos, ezzel igen nehezen összeegyeztethető mentalitás.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.