Mint az viszonylag ismert – mi például nemrég itt említettük -, a román kiadók különösen erősek a zenei exportban. A területen élen jár 2008-ban alapított, bukaresti Global Records. Mint azt nemrég a magyar YouTube-slágerek ismertetésekor írtuk, a hozzájuk tartozó Minelli Rampampamja 2021-ben az egyik legnépszerűbb dal volt a magyar youtube-ozók között (pedig itt a toplisták élén túlnyomórészt magyar dalok szoktak szerepelni), illetve az egész régióban. (Magyarországon a Magneoton a terjesztője.) A nemzetközileg ismert INNA is erős évet zárt 2021-ben. Ennél is impresszívebb az a szám, hogy a kiadó felvételei összesítve már 11 milliárd stream meghallgatás fölött járnak.
A Global hangfelvétel-kiadóként és zeneműkiadóként is működik. Az előbbi vezetőjével, Diana Munteanuval készített interjút a Music Business Worldwide, többek között arról, hogy Kelet-Közép-Európában és a Független Államok Közösségében milyen platformok a legfontosabbak. Az interjú elsősorban Oroszországra koncentrál, már csak azért is, mert ez most az egyik legizgalmasabb piac nemcsak a kelet-európai, hanem általában a globális zeneipar számára. Egyrészt az ország mérete miatt, másrészt mert az elmúlt években nagyon komoly változások voltak: mostanában jelent meg itt a Spotify és a TikTok is. A YouTube is sokat fektet be a régióban a marketingbe, a helyi művészeknek nyújtott támogatásokba. Ráadásul az orosz zenei piacnak nagy hatása van a környező országokra is, mondja Diana Munteanu: az itt befutó dalok például jó eséllyel indulnak a balti országokban és Lengyelországban.
A legfontosabb platform a régióban a TikTok, ez vonzza a legnagyobb közönséget; egy, az app által hivatalosan támogatott live session hasonló nagyságú közönséget érhet el, mint a világ legnagyobb fesztiváljai – mondja Diana Munteanu. Az említett INNA és Minelli live sessionjei 600 ezer nézőt értek el, mégpedig szerte a világon. Ez a legfontosabb marketingeszköz; a tiktokos siker a Spotify-listákon is érezteti a hatását, és komoly bevétellel kecsegtető brand partnerségeket hozhat. A világmárkák helyi közönségre szabott, a helyi véleményvezérekkel dolgozó kampányai és a helyi vállalatok hirdetései a legfontosabb bevételi források között vannak.
A TikTok jelentőségét mutatja, hogy az orosz sztárok gyakran itt hozzák nyilvánosságra az új dalaikat, más platformok előtt akár 2-4 héttel. A TikTok a jegyeladásokban is segíthet, még abban az esetben is, ha az előadót nem játsszák a rádiók.
A közép-kelet-európai régióban a Facebookot sem szabad leírni. Főleg a 30 fölötti, fizetőképes közönség elérésére alkalmas ez a platform; főleg akkor hasznos, ha koncertjegyeket, merch tárgyakat akar valaki eladni, vagy adult contemporary zenét promótálni. Munteanu szerint a Facebookon a rajongói csoportokra érdemes nagyon odafigyelni, mert ezek hatékonyan terjesztik a híreket. Jó példa erre az „eurovíziós univerzum”, ami különösen erős itt.
Érdekes új fejlemény Munteanu szerint, hogy a régióban a zene egyre inkább „földrajzilag polarizálódik”, ami azt jelenti, hogy mind a rádiós szerkesztők, mind a digitális platformok kurátorai egyre inkább a helyi vagy regionális zenéket helyezik előtérbe, mert úgy látják, hogy ezekhez jobban tud kapcsolódni a közönség, akár a hangzást, akár az üzenetet tekintve, mint mondjuk az Egyesült Államokból vagy Közép-Európából származó slágerekhez. Oroszországra és Lengyelországra a leginkább jellemző ez, ahol a helyben összeállított playlistek akár 70-80%-a is helyi előadók dalaiból áll. A TikTok is előnyben részesíti a helyi előadók live sessionjeit és egyéb, a közönséget bevonó akcióit.
Ami a zeneműkiadói ágat illeti, Munteanu azt emeli ki, hogy rendszeresen tartanak dalszerző táborokat, és 2022-ben is folytatják ezt, német, angol, amerikai és észak-európai zeneműkiadókkal együttműködve.
Categories: Hírek
Leave a Reply