Igen tanulságos előadást tartott a NY:LON Connect konferencián Fred Beteille, a Meta (tehát a volt Facebook) audio stratégiáért felelős vezetője a Music Ally beszámolója szerint. Pont azért tanulságos, mert az a fő állítása, hogy a metaverzum forradalmat hoz majd a zeneiparban is – ám ha valaki azt mondja, hogy kész válasza van arra, hogy pontosan merre tartanak a dolgok, mit jelent majd mindez a zeneipar számára, az Beteille szerint hazudik. Pedig ha valakinek tudnia kellene a választ, az ő.
Szerinte nagyon sok területen fog megjelenni a metaverzum: a VR és AR (kiterjesztett valóság) mellett a mai okostelefonokon is működő appokban – hiszen most is vannak már olyan játékok, platformok, ahol a virtuális térben avatarokkal jelennek meg a felhasználók. Az NFT technológia egyik nagy előnye, hogy – mint arról itt írtunk – a különféle platformok között hordozható (vagy legalábbis ez a cél).
Fred Beteille egy viszonylag egyszerű példát hozott fel arra, hogy hogyan terjesztheti ki az üzleti lehetőségeket a metaverzum. Egy offline koncert esetén a hallgató esetleg azt mondja, hogy tetszett neki a zene, megnézi a merch pultot; de ha túl hosszú a sor, vagy drágállja a kirakott dolgokat, akkor nem vásárol. Ha egy metaverzumbeli koncert után felajánlják neki a lehetőséget, hogy vegyen NFT-t, sokkal zökkenőmentesebb lehet a döntés, a vásárlás: akár csak egyetlen kattintás vagy gesztus.
De ennél sokkal több lehetőség van a metaverzumban: lehetséges új, korábban nem létező „élményeket” megalkotni. Beteille szerint a tech cégeknek, a zeneiparnak és a művészeknek együtt kell kitalálnia, hogy mik lennének ezek. Nagyon fontos, hogy pozitív, a közösségeket építő, összehozó dolgok legyenek ezek, amik a felhasználóknak azt az érzést nyújtják, hogy tartoznak valahova. (A „világ jobbá tételének” hangsúlyozása abba a kontextusba is helyezhető, hogy sok kritikus szerint a Facebook az utóbbi időben megjelent számos kritikáról próbálja elterelni a figyelmet azzal, hogy látványosan a metaverzum felé fordult, ami még a cég átnevezésében is megjelent. Ám, mondják sokan, ha a korábban is meglévő problémákat nem orvosolják, akkor azok a felhasználókat még jobban bevonó környezetben csak hatványozottan fognak jelentkezni.)
Egy, a konferencián korábban is felvetett problémára is utalt az előadás. Míg korábban a zenészeknek elsősorban az volt a feladata, hogy zenéljenek, most mindenféle platformokra kell gyártaniuk a „tartalmakat”, „és még ráadásul az NFT-t is meg kell érteniük”. Mi lesz, ha ehhez még az a feladat is hozzájön, hogy értsék meg a metaverzum lehetőségeit és ezeket kreatívan kihasználják? Beteille szerint a tech világ dolga, hogy kitalálja: hogyan lehet az újításokat nagyon könnyen érthetővé és használhatóvá tenni, hogy a kreatív alkotók aztán tehessék a dolgukat. De elismerte, hogy ettől még messze vagyunk: „jelen pillanatban én magam sem hiszem, hogy mindent értek, úgyhogy nem tudom, hogyan várhatnánk el egy zenekartól ugyanezt.”
Ehhez kapcsolódó friss hír, szintén a Music Ally-ről, hogy az XRSpace nevű cég megalkotta a karaoke metaverzumbeli változatát; a PartyOn elsőként Kínában lesz elérhető.

Categories: Hírek
Leave a Reply