A kiadója is támogatja Neil Youngot a COVID-dezinformáció elleni harcban, bár ez a Spotify-jogdíjak elvesztését jelenti

A legnépszerűbb podcaster, Joe Rogan adásai csak a Spotify-on elérhetők (a hírek szerint 100 millió dollár körüli volt az exkluzivitásról szóló szerződés). Az utóbbi hónapokban több, az orvosi szakértők által veszélyesnek tartott állítást is tett. Azt mondta például, hogy az mRNA-oltások „génterápiával” érnek fel; a hatóságok által veszélyesnek tartott ivermectin használatára buzdított; arról beszélt, hogy a fiataloknak nem kellene beoltatniuk magukat. Az általa meghívott (több platformról már kitiltott) vendégek ennél is súlyosabb valótlanságokat állítottak, összeesküvés-elméleteket terjesztettek, ketten egyenesen a holokauszthoz hasonlították a járványügyi intézkedéseket – sorolja egy majdnem háromszáz egészségügyi dolgozó által aláírt nyílt levél.

Neil Young is ebből a levélből értesült minderről, és mivel szerinte a Spotify-on terjesztett téves információk potenciálisan halálosak is lehetnek, ultimátumot adott a svéd cégnek: „Vagy Rogan, vagy Young, de mindkettő egyszerre nem lehet.” Nem meglepő módon a Spotify nem mondott le az epizódonként átlagosan 11 millió hallgatót vonzó podcastról, így Neil Young eltávolíttatta a zenéit a szolgáltatótól.

Mint a honlapján írja, főleg a fiatalok miatt tette ezt, akik nem feltételezik, hogy a Spotify téves információkat terjesztene; ő viszont nem akarja a zenéjének elérhetőségével hitelesíteni a platformot. Egyben felhívja a figyelmet arra, hogy a többi stream szolgáltatónál megtalálható mindaz a zene, amit hatvan év alatt megalkotott, ráadásul jobb minőségben, míg a Spotify továbbra is a legrosszabb audio minőséget kínálja csak. (Ugyanezért korábban már előfordult, hogy Neil Young nem engedte a zenéinek feltöltését a Spotify-ra.)

A zenész köszönetet mond mindazoknak a cégeknek, amikkel együtt dolgozik, és amik számára ez a döntés anyagi veszteséget jelent, hiszen mint írja, a stream jogdíjainak 60%-a a Spotify-tól jön. De a szerzői jogainak 50%-át megvásárló Hipgnosis, a felvételeit kiadó, a Warner csoporthoz tartozó Reprise, és a több albumát terjesztő Universal is mellette áll (sőt, valójában a hangfelvétel jogtulajdonosa távolíttatta el a zenéket, nem maga Young). „Ez egy költséges húzás volt, de az integritásunkért megérte” – írja Young.

Többen felvetették, hogy a tiltakozásnak akkor lehetne hatása, ha más népszerű zenészek is Neil Young mellé állnának, de eddig ez nem történt meg. (Ő maga is azt írta, hogy reméli, hogy mások is követik a példáját, de ezt nem tartja igazán reálisnak.) A BBC idézi Steve Sladkowski tweetjét, aki szerint menő, amit Neil Young tett, de „a legtöbben nem engedhetjük meg, hogy lemondjunk arról a mégoly kevés jogdíjról, amit a Spotify fizet, mert minden forrásra szükség van, hogy valami megélhetésre hasonlító jövedelmet összeszedjünk.” Egy zenész azt írta, hogy ő azzal támogatja Neil Youngot, hogy otthagyja a dalait a Spotify-on, hogy foglalják a helyet a szervereken, miközben alig valaki streameli őket.

Az ügy másik vetülete, hogy azzal, hogy a Spotify belépett a podcastok területére, hasonló helyzetbe hozta magát, mint a nagy platformok, amelyek körül régóta zajlik a vita, hogy milyen felelősségük van a megosztott tartalmak szűrésében. Neil Young azzal vádolta a céget, hogy nincs eljárásuk a téves információk terjesztésének megakadályozására, míg a Spotify szóvivője azt nyilatkozta, hogy „részletes tartalmi szabályozást dolgoztunk ki, és a pandémia kezdete óta több mint 20 ezer podcast-epizódot távolítottunk el ennek keretében”; szerinte is nagy felelősség terheli a céget, hogy „megtalálja az egyensúlyt a hallgatók biztonsága és az alkotók szabadsága között”.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .