Egy év alatt 8-ról 11 millióra nőtt a Spotify-on lévő alkotók száma

Az utóbbi években egyre többen mondják, hogy kialakulóban van az „alkotói gazdaság” (creator economy). Ahogy a 2021-es DEX-ről írt beszámolónkban írtuk, a MiDIA piackutató munkatársa szerint itt „egyrészt arra kell gondolni, hogy a TikTokon a fiatalok nemcsak passzívan befogadnak, hanem kedvenc zenéiket felhasználva maguk is alkotnak. Másrészt az alkotás folyamata kezd ugyanolyan fontossá válni, mint maga a végeredmény. Ennek sok aspektusa lehet: a dalírás, zenekészítés folyamatának internetes közvetítésétől a hangmintákat árusító platformok felfutásáig.”

Ebben a tekintetben nagyon fontos fejlemény, amit a Spotify vezetője, Daniel Ek árult el a befektetőknek a Music Business Worldwide beszámolója szerint. 2021 végén már 11 millió „alkotó” volt jelen a platformon (ebbe az MBW szerint valószínűleg a zenészeket és a podcastkészítőket is bele kell érteni), míg 2020 végén ez a szám 8 millió volt. Ez egy év alatt 37,5%-os növekedés.

Daniel Ek víziója szerint eljön az idő, amikor „50 millió aktív alkotó” lesz jelen a Spotify-on, ami gazdaságilag tekintve „50 millió kis- és középvállalkozás, amik számára biztosítjuk az infrastruktúrát és a növekedési lehetőségeket”. Arról, hogy ez rövid távon mit jelent, csak annyit árult el, hogy „már folyik a munka”.

Egy másik, ennél kicsivel konkrétabb tervről is beszélt a cégvezető. Szerinte a zeneipar „új növekedési fázisát” a legnagyobb rajongók (superfans) elkötelezettségének monetizálása jelenti majd. Ezen a területen azon dolgoznak, hogy „nagyobb legyen a rugalmasság, többféle módon használhassák az alkotók a műveiket arra, hogy bevonják a hallgatókat, és elkötelezett rajongóvá tegyék őket”, továbbá a monetizáció új formáin is dolgoznak.

Erről konkrétumokat nem árult el, de a MBW megjegyzi, hogy a podcastok területén a Spotify már tavaly nyáron bevezette a lehetőséget, hogy előfizetési díjat kérjenek, és akkor sokakban felvetődött, hogy zenészek ezt miért nem tehetik meg. (Érdemes hozzátenni, hogy a rajongóknak számos lehetőség áll rendelkezésére, hogy kedvencüket anyagilag támogassák, csak éppen a Spotify rendszerén kívül.)

A befektetőknek szervezett eseményen szó esett a hangoskönyvekben rejlő nagy piaci lehetőségről (a dinamikusan növekvő piacra novemberben vásárolta be magát a Spotify), valamint a Neil Young által indított tiltakozásról – egyelőre Daniel Ek nem számol azzal, hogy komoly mértékben fognak emiatt felhasználókat veszíteni, de szerinte a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hasonló „viták” hónapok alatt éreztetik a hatásukat, ha egyáltalán.

A sajtóban mindenesetre számos cikk foglalkozik ezzel – a Guardian például azokról a zenészekről írt cikket, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy lemondjanak a Spotify-jogdíjról, vagy akik éppenséggel nem bírnak olyan kontrollal a saját hangfelvételeik fölött, hogy ezt megtehessék. Közülük az Eve 6 legalább annyit megtett, hogy a platformon a Delete Spotify feliratra változtatta át a profilképét.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.