Az élőzenei iparággal foglalkozó Pollstar Los Angelesben tart konferenciát, aminek beszélgetéseiről rendszeresen beszámol a lap. A cikkekből az a kép rajzolódik ki, hogy számos nehézséggel kell megküzdenie az élőzenei cégeknek, ugyanakkor sokan optimisták.
A nehézségek jó részéről már beszámoltunk. Mint ebben a beszámolóban olvasható, a sok helyen még mindig szigorú, ráadásul a tervezést is megnehezítő járványügyi előírások mellett ott van még az infláció is, továbbá nagyon komoly a szakemberhiány. A lezárások alatt sokan elhagyták a szakmát, és nem is akarnak visszatérni a sok szempontból bizonytalan élőzenei szektorba. Ugyanezzel a problémával a magyar rendezvényszervezők is küzdenek: a Magyar Turisztikai Program Alapítvány novemberben úgy becsülte, hogy havonta százas nagyságrendben maradnak el emiatt rendezvények.
A Pollstar konferenciáján az egyik szervező elmondta, hogy hiába fogták vissza a produkciókat, hogy kevesebb emberrel is tudjanak működni, „megjelenünk a helyszínen, és azon gondolkodunk, hogy a felfogadott embereink is ott lesznek-e”. Egy alkalommal a helyszín biztonsági személyzetét és a jegyszedőket is fel kellett bérelniük, de így persze minden sokkal tovább tartott.
Nagyon nehéz továbbá buszt szerezni, és a sofőrökkel ugyanaz a helyzet, mint más szakemberekkel, és egy tapasztalatlan vezető komoly gondokat tud okozni. Úgy tűnik, hogy inkább fiatalok jelentkeznek a munkára, akiket be kell tanítani. Egyébként egy szervező szerint Európa az, ahol szinte lehetetlen buszt találni.
A járványügyi előírások miatt a backstage-be beengedhető emberek számát is limitálni kell, így a VIP jegyet vásárló rajongókkal vagy a sajtó, a rádiók képviselőivel való találkozást máshogyan kell megoldani, mint korábban.
A problémáknál is érdekesebb az, mit kezdenek ezekkel a szervezők. A szakemberhiányra válaszul például több cég elkezdte megbízási szerződések helyett teljes munkaidőben foglalkoztatni az embereket. Több beszélgetésen elhangzott, hogy rugalmasnak kell lenni, és akár két hét alatt átszervezni valamit, illetve nyitva kell hagyni különböző alternatív opciókat. A másik oldalon viszont többen úgy látják, hogy a zenészek kreatív csapata és a turnészervezők között már hamarabb elkezdődnek a beszélgetések arról, hogy hogyan nézzen ki a produkció. Erősebb lett a szakmában a közösségiség, az együttműködési szándék.
A Pollstar beszámolói szerint az is várható, hogy kevesebb lesz az olyan fellépés, amikor egy amerikai előadó egyetlen alkalomra Európába vagy Ázsiába repül: egyre komolyabb az igény arra, hogy akkor már több fellépés is legyen az adott régióban, akár úgy is, hogy a zenészek több szabadnapot kapnak a koncertek között.
Ugyanakkor a lap több beszélgetés alaptónusát kifejezetten optimistának írja le. „Minden problémát meg lehet oldani, csak lehet, hogy másként, mint korábban” – mondta egy szakember. Sokakat az lendített át a 2021-ben jellemző gyászos beállítottságon, hogy a visszatérő koncerteken azt látták, hogy mennyire fontos a közönségnek és a zenészeknek is az, amit csinálnak. A rajongók általában nagyon türelmesek és megértők egy – magát az optimizmus élő szobrának nevező – szervező szerint: „tudják, hogy mi is csak emberek vagyunk”. Szerinte a szakmának ezt azzal kell meghálálnia, hogy az emelkedő költségeket megpróbálja a lehető legkisebb mértékben a jegyvásárlókra hárítani.
A beszélgetéseken is előkerült az egyik első, a lezárások után tartott fellépés, amire három perc alatt fogyott el az összes jegy
Categories: Hírek
Leave a Reply