Tavaly nyáron vezette be az Apple Music minden előfizetője számára, felár nélkül elérhető lesz a Spatial Audio nevű térhatású hangzás, ami a Dolby Atmos technológiára épül. Az Apple zenéért felelős alelnöke, Oliver Schusser a Billboardnak árult el néhány adatot arról, hogy milyen, a várakozásokat meghaladó sikert aratott ez az újítás.
Az Apple Music felhasználóinak több mint fele már kipróbálta ezt a hangzást, és az arányuk „nagyon-nagyon gyorsan” nő. A formátumban (újra)kevert dalok lejátszásai tavaly szeptember óta 50%-kal emelkedtek.
Az Apple szerint a térhatású hangzás nagy tömegek számára is izgalmas technológiai újítás, szemben a veszteségmentes hangzással, ami sokkal inkább niche termék. Utóbbi a vezeték nélküli fülhallgatókon egyszerűen nem is jön át, márpedig a hallgatók túlnyomó többsége ezt használja. De még ha megfelelő rendszeren szólal is meg, a hallgatók többsége akkor sem érzékeli a különbséget Schusser szerint. Ezzel ellentétben a Spatial Audio jóval több eszközön működik (kivétel például az autók hangrendszerei, de az Apple már tárgyal a gyártókkal), és mindenki számára hallható. Ezért az Apple inkább erre helyezi a hangsúlyt, ezzel próbál kitűnni a sok tekintetben egyforma stream szolgáltatók között.
Ez nemcsak a hallgatók megnyerését jelenti, hanem a zenészek és kiadók meggyőzését is, hiszen nekik kell ebben a formátumban is előállítaniuk a hangfájlokat. Az Apple ezen a téren is hatékony, hiszen amikor nyáron elindult a Spatial Audio, még csak néhány ezer szám volt elérhető ilyen formában; ma viszont már az új, fontos (vagyis toplistára kerülő) megjelenések kb. 40%-ából készül térhatású mix. Korábbi zenéket is újramaszterelnek ebben a formátumban, és az adatok azt mutatják, hogy ezekkel új hallgatókat is el lehet érni, akiknek jó része ráadásul aztán az előadó katalógusát is elkezdi felfedezni. (Nyilván ez a hatás nem független attól, hogy az Apple erősen tolja Spatial Audiót.) Újrakevertek Beatles-dalokat is, illetve olyan mai sztárok korábbi kiadványait, mint The Weeknd, Billie Eilish, Taylor Swift stb.
Amikor a Dolby Atmos formátumot bemutatták, akkor az inkább amolyan kísérleti terméknek számított, és sok esetben az újrakevert változatok nem voltak igazán jó minőségűek. Schusser szerint azonban most már nagyobb hangsúlyt fektet erre mindenki, hiszen egyre többen tudják, hogy mi ez, és látják, hogy van rá közönség is. A leadott mixeket az Apple-nél mindig meghallgatják és visszajeleznek róluk. A Dolby már több mint 40 országban összesen több mint 400 stúdiót szerelt fel olyan technológiával, ami támogatja a térhatású felvételek készítését, és a közeljövőben még 200 újat terveznek.
Categories: Hírek
Leave a Reply