Megvette a Bandcampet az Epic Games, sokan aggódnak

A Bandcamp csatlakozik az Epic Gameshez – ezzel a címmel jelent meg a tranzakciót bejelentő poszt a Bandcamp blogján. Arról, hogy mennyit fizetett a Fortnite-ot és az Unreal játékmotort is fejlesztő cég a Bandcampért, nem szivárgott ki információ.

A direct-to-fan platform vezetője, Ethan Diamond azt ígéri, hogy a Bandcamp “mint önálló zenei piactér és közösség” továbbra is működni fog, mégpedig az ő vezetésével. Megmarad az alkotókat előnyben részesítő üzleti modell, amelyben egy-egy eladásból átlagban 82% jut a zenészeknek, akik továbbra is ugyanúgy meghatározhatják majd, hogy milyen módon kínálják a zenéjüket a közönségnek. (Ez azt jelenti, hogy a feltöltő határozhatja meg az árat, valamint azt, hogy az egész kiadvány legyen-e ingyenesen streamelhető, vagy csak néhány szám, esetleg meghatározott számú lejátszás után a Bandcamp arra ösztönzi a felhasználót, hogy ha ennyire tetszik neki a zene, akkor vegye meg.) Megmarad a Bandcamp Fridayek intézménye, vagyis hogy amíg a pandémia hatásai érezhetők a zenei életben, minden hónap első péntekjén a platform elengedi a saját részesedését; továbbá működni fog a Bandcamp Daily magazinszerű zeneajánló oldal is.

Az Epic Games egyrészt a nemzetközi terjeszkedéshez biztosítja a forrásokat, valamint ahhoz, hogy fejlesszék az albumok oldalait, a telefonos appot, mercheladási és fizetési rendszert, a keresést és a zenék felfedezését, valamint az olyan újabb kezdeményezéseket, mint a vinylgyártás és a livestream.

Ethan Diamond azt írja, hogy a cég 2008-as alapítása óta olyan jól működött, hogy az évek során többen is megkeresték őket felvásárlási ajánlattal. De ők egy olyan partnerre vártak, aki hisz a küldetésükben (úgymint: zenei közösséget építeni, ahol a rajongók közvetlenül támogatják a zenészeket), azonos értékeket vall, valamint nemcsak a Bandcamp fennmaradását akarja, hanem egyben biztosítja a forrásokat ahhoz, hogy az oldalt használó zenészeknek, kiadóknak és rajongóknak még jobb legyen. Az Epic mindegyik feltételnek megfelel – írja.

Az Epic Games közleménye ehhez azt teszi hozzá, hogy a Bandcamp fontos része lesz annak, hogy a cég egy “alkotói ökoszisztémát” építsen különféle tartalmak, technológiák, játékok, zenék és vizuális alkotások számára.

A cég ugyan elsősorban videojátékairól ismert, de közismert, hogy a Fortnite – főleg a lezárások időszakában – fontos online koncertek (vagy koncertszerű interaktív események) “helyszíne” volt. Az Epic Games novemberben megvásárolta a Rock Band és Dance Central franchise-ról ismert Harmonix céget, amivel kapcsolatban azt kommunikálták, hogy a segítségükkel fogják “újraalkotni azt, ahogy a zenét hallgatjuk, írjuk és terjesztjük”, bár hogy ez konkrétan mit jelent, még nem derült ki – emlékeztet a Music Business Worldwide.

A bejelentésre a Twitteren és a Facebookon érkezett reakciókból úgy tűnik, hogy vannak néhányan, akik a zenészek lehetőségeinek bővülését várják a felvásárlástól (például a videojátékok zenéinek könnyebb eladását). Az optimisták felhívják a figyelmet arra is, hogy az Epic Games a maga játékplatformján 12%-ot von le az itt árult szoftverek árából, míg a nagy rivális Steam játékplatformon ez 30%. Továbbá a cég az Apple és a Google ellen komoly pereket indított azok vélelmezett versenykorlátozó magatartása miatt.

A legtöbben azonban inkább aggódnak, hogy a zenei világ egyik legnagyobbra tartott platformja elveszítette a függetlenségét. Sokak bizalmatlanok úgy általában a nagy cégekkel szemben, illetve magával az Epic Gamesszel is van problémájuk. Sokan felhívják a figyelmet arra, hogy a szoftvercég 40%-os tulajdonosa az a kínai Tencent, amely kisebb tulajdonrészt a Spotify-ban, a Universal és a Warner Music Groupban is birtokol.

A CDM – Create Digital Music árnyalt elemzést közölt az akvizícióról. A szerző szerint még akik általában gyanúval kezelik a felvásárlásokat, beláthatják, hogy a Bandcamp növekedéséből a platformot használó zenészek is profitálhatnak. Nagy ígéret lehet a livestream, főleg, ha ez a legnagyobb sztárokon kívül mások számára is releváns bevételi forrássá válik. Az oldalra tényleg ráférne egy nagyobb ráncfelvarrás (ami mindig nehéz és költséges feladat), különösen a nehézkes fizetési rendszerre.

Másik oldalon a Tencent közvetett tulajdonszerzése tényleg aggasztó lehet – bár azt a potenciált is hordozza, hogy a Bandcamp kínai letiltását (aminek az oka ismeretlen) feloldják. Ugyanakkor a kínai kormány már mutatta jelét annak, hogy a Tencent és esetleg az annak résztulajdonában lévő, nem kínai vállalatok működésébe szívesen beleszólna.

A Future Of Music Coalition hosszú Twitter threadben elemezte az eladást. Szerintük a független zenészek számára mindenképpen kedvező lenne a Bandcamp növekedése (ami eddig inkább az egyszerű, “lassú, de biztos” pályát követte), vagyis ha “a zenefogyasztás nagyobb része történne a Bandcampen, a zene értékét aláásó nagy stream platformok rovására”.

Ugyanakkor kérdéses, hogy az Epic Games mennyire érti meg, hogy mik azok az alapvető értékek, amik sikeressé tették a Bandcampet, és persze, hogy mennyire tartja ezeket tiszteletben. Úgyhogy azt ajánlják, hogy “jól figyeljünk és ha kell, vonjuk őket felelősségre” – és dolgozzunk azon, hogy megváltozzon az a zeneipari környezet, amiben a Bandcamp zenészbarát modellje kivételnek számít, nem alapszabálynak.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d