Soha nem látott mértékben, 18,5%-kal nőttek a kiadók összbevételei – IFPI-jelentés 2021-ről

18,5%-os növekedés

Forrás: IFPI

2021-ben 18,5%-kal, 25,9 milliárd dollárra nőttek a kiadók bevételei – ez az IFPI éves jelentésének legfőbb adata. Mint a kiadókat tömörítő nemzetközi szervezet vezetője, Frances Moore mondta, mióta egyáltalán vannak ilyen adatok, ez a legnagyobb növekedés, amit mérni lehetett. Ráadásul ez nemcsak globálisan és összesítve volt látható, hanem minden egyes piacon, amiről egyáltalán keletkeznek adatok, emelkedtek a bevételek, ami szintén precedens nélküli. Ezen belül 52 olyan ország volt, ahol kétszámjegyű növekedést lehetett tapasztalni. 2021 immár a hetedik olyan év volt, amikor nőttek a bevételek – mondta Moore a jelentést bemutató sajtótájékoztatón.

A növekedés fő hajtóereje továbbra is a stream, ami 2021-ben már kis híján a bevételek kétharmadát, 65%-át tette ki. Ennek szokás szerint a reklámbevételeknél jóval nagyobb része az előfizetésekből származó összeg; ez 21,9%-kal növekedett, ami nagyobb emelkedés, mint amit 2020-ban látni lehetett. Ez azért fontos, mert a korábbi években a növekedés ütemének lassulását figyelhettük meg (a 2019-es növekedés mértéke még nagyobb volt, mint a 2021-es – lásd tavalyi cikkünket).

2001 óta először fordult elő, hogy emelkedtek a fizikai bevételek, nem is kis mértékben: 16,1%-kal; bár a részarányuk tovább csökkent a bevételi tortában, 19,2%-ra. A fizikai eladások emelkedésének egy része egyszerűen a pandémia utáni újraindulásnak köszönhető, ugyanakkor a vinylből származó bevétel több mint másfélszeresére emelkedett (51,3%-kal).

Forrás: IFPI

Partnerség a zenészekkel

Az IFPI éves jelentése a fő adatokon túl ugyanazokat a témákat emeli ki, amelyek már a korábbi években is meghatározóak voltak. A szöveg hangsúlyozza, hogy a kiadók milyen sokat segíthetnek az előadóknak, és hogy a két fél közötti viszony mennyire partneri, az egyes előadók igényeire szabott. Az Atlantic Records alelnöke egyenesen azt mondja: „manapság nem igazán használjuk azt a szót, hogy ’leszerződtetünk’ valaki, hanem a folyamat elejétől kezdve partnerségről beszélünk”.

Ebbe a keretbe illeszkednek a major kiadók az előadókat segítő kezdeményezései, amelyek egy része 2021-ben indult el. Mindhárom major bejelentette, hogy elengedi a régi, vagyis 2000 előtt szerződtetett előadók esetleg megmaradt tartozásait, és ők a továbbiakban akkor is kapnak jogdíjakat, ha az egykor kifizetett előleget nem hozták vissza a kiadónak. (Érdemes ehhez hozzátenni, hogy több független kiadó már korábban is követte ezt a gyakorlatot.)

A Sony Artist Forward programjának vezetője a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy már több száz zenésznek fizettek ennek keretében összesítve többmillió dollárt. A programnak része az átlátható, naprakész adatközlés is; valamint az, hogy a korábbinál jóval könnyebben juthatnak hozzá a fizetségükhöz a művészek, vagy akár előleget is felvehetnek a közeljövőben keletkező jogdíjak terhére.

A majorok a zenészek testi-lelki egészségének támogatását is komolyabban veszik; mindegyik ingyenes segítségnyújtást kínál a zenészeinek, legyen szó a karrierjét segítő tanácsokról vagy lelki problémáiról. Miközben a zenei sajtó sokszor a zenészek kiégésének veszélyeiről ír mostanában, a brit Universal munkatársa az IFPI jelentésében arról beszél, hogy „húsz évvel ezelőtt teleírtuk a zenészeink naptárját promóciós eseményekkel, de ma már sokkal inkább figyelembe vesszük azt, hogy szükségük van arra, hogy néha kikapcsoljanak.”

Új területek, globális zeneipar

Az utóbbi év nagy slágertémáival, az NFT-vel és a metaverzummal kapcsolatban egyrészt olvashatók lelkesítő szólamok, ugyanakkor a túlzott optimizmust lehűtő nyilatkozatok is. A Sony egyik, a digitális területért felelős vezetője ezt mondja: „nagyon sok minden még csak a fejlesztés korai szakaszában van, és bár nagyon gyors a technikai fejlődés, tudni kell, hogy sok idő és sok kísérletezés kell ahhoz, hogy ezeken a területeken valóban jól működő üzleti modelleket tudjunk kialakítani. És biztos, hogy útközben fogunk hibákat elkövetni, hiszen nem látjuk előre a jövőt, tehát fontos a szerénység is. Figyelni kell a piac alakulását, kísérletezni, próbálgatni, együttműködni – és végül megvalósítani, ami nem a leglelkesítőbb, ám a legnehezebb része az egésznek.”

Továbbá az egyre inkább tényleg globálissá váló zeneiparról is sok szó esik a szövegben, többek között nigériai (CKay), olasz (Måneskin) és német (Monolink) példák alapján. Ahogy a Universal indiai cégének vezetője fogalmazott a sajtótájékoztatón, a kulcs a lokalitás és a globalitás megközelítés keverése: „helyi, az adott piacokat jól ismerő csapatok globális hálózata” az, ami egy előadót a saját piacán túl is sikerre tud vinni.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .