Új fejezet nyílt a Spotify „nem létező művészek” botrányában

2016-17-ben volt az első „nem létező művészek” (fake artists) botrány a Spotify körül. Mint arról részletesen itt írtunk, a Music Business Worldwide hívta fel a figyelmet azokra a „művészekre”, akiknek semmilyen más online jelenlétük nincs, csakis a Spotify háttérzenés, relaxáláshoz, tanuláshoz stb. ajánlott playlistjein szerepelnek a számaik, amik esetenként sokmillió hallgatottságot érnek el. Idővel kiderült, hogy a többségük mögött a production musickal foglalkozó Epidemic Sound nevű cég áll.

Mint már akkor megírtuk, hogy ha pusztán arról van szó, hogy a (Spotify-hoz hasonlóan) svéd cég észrevette és kiszolgálta a relaxálós playlistekkel létrejött piaci igényt az ilyen instrumentális zenékre, akkor tulajdonképpen nincs itt semmiféle botrány. Viszont többen azt gyanítják, hogy a Spotify és az Epidemic Sound a nyilvánosan láthatónál szorosabb kapcsolatban áll egymással: eszerint a stream szolgáltató alacsonyabb jogdíjért háttérzenéket rendelhet az Epidemictől, majd – mivel ezek olcsóbbak számára – ezeket előnyben részesíti a playlistek összeállításánál. Ezt akkor mind az Epidemic, mind a Spotify tagadta.

Most két svéd lap is foglalkozott hasonlóan „nem létező művészekkel”. A Music Business Worldwide összefoglalója szerint a Dagens Nyheter cikke a Firefly nevű, „feltehetően a világ legsikeresebb független kiadói közé tartozó” cégről szól, ami 2020-ban 65 millió svéd korona (2,3 milliárd forint) bevételre tett szert, ami a három évvel azelőtti eredményének a tízszerese. A kiadóhoz legalább 830 olyan „művész” tartozik, akik csak a Spotify-on léteznek, ott viszont igen sikeresen kerülnek fel playlistekre. A Dagens Nyheter szerint legalább 500 ilyen művész zenéjét valójában összesen 20 szerző írta meg; köztük volt olyan, aki 62 különböző néven jelentetett meg zenéket.

A fentiek értelmében a nagy kérdés az, hogy van-e valamilyen rejtett kapcsolat a Spotify és a Firefly között. A Dagens Nyheter szerint igen: a kiadó vezetői „szoros személyes kapcsolatot ápolnak” Nick Holmsténnel, aki 2019-ig dolgozott a Spotify-nál, a végén ő volt a zenéért felelős vezető, aki többek között a playlist stratégiát is befolyásolta. A Firefly tagadja, hogy a vele való kapcsolatuk bármilyen módon hatással lenne arra, hogyan kerülnek fel a zenéik a Spotify playlistjeire. Ebbe a kiadónak semmilyen beleszólása nincsen, hanem teljes mértékben a Spotify dolga, melyik zenékre esik a választásuk – írták. (Egyébként Nick Holmstén jelenleg egy, a New York-i Times Square-en felépítendő „zenei Disneylanden” dolgozik, új cégének egyik befektetője a Firefly.)

A másik cikket a Svenska Dagbladet jelentette meg, ez a Chillmi nevű független kiadóról szól, amelynek relaxáló zenéi szintén sikeresek: kb. 2500 kiadott számuk van, amik összesítve 2,5 milliárdos hallgatottságot szedtek össze. A fontos részlet itt az, hogy a Chillmi kiadó vezetője Christer Sandelin, akit a Svenska Dagbladet szerint a Spotify 2015-ben azzal bízott meg, hogy a chillout playlistekre instrumentális zenéket komponáljon, és az elkészült darabok aztán fel is kerültek a megfelelő playlistekre. Ez persze még nem bizonyítja, hogy a Chillmi és a Spotify máig „összejátszik” a fent vázolt módon, de egyelőre ez a legerősebb jel arra, hogy ez lehet, hogy tényleg így van.

A svéd zenészek szakszervezete mindenesetre azt követeli, hogy a Spotify indítson „teljes körű és átlátható” vizsgálatot az ügyben, mert szerintük a szolgáltató hitelességének megrendülése az egész zeneipart érinti.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.