Nőttek a jegyárak, és minden másra is többek költenek a koncertlátogatók

Korábban már beszámoltunk arról, hogy olyan igény van az élőzenére, hogy a 2019-es jegyeladásokhoz képest kétszámjegyű a növekedés, legalábbis a Live Nation adatai szerint. Az újranyitás nagy nyertese az élőzene – írja a Bloomberg -; nem véletlenül, hiszen egy koncertet jóval kevésbé pótolnak az online alternatívák, mint amennyire mondjuk a mozit az otthoni videózás stb.

Ezzel párhuzamosan a jegyárak is 10%-kal nőttek a 2019-es átlaghoz képest. A Live Nation szerint az egyéb, a koncertekhez kapcsolódó költések is több mint 10%-ot emelkedtek: ebben benne vannak a merch-eladások, a helyszíni étel- és italfogyasztás és a parkolás is. Az áremelkedés ismert módon már a pandémia előtt megkezdődött, és erre még csak rájött az infláció, a szakemberhiány miatt emelkedő keresetek, a járvány miatt emelkedő biztosítási díjak – írja a Bloomberg.

Mint arról részletesen itt írtunk, többek között a jegyüzérek működése is igazolja, hogy akár további áremelkedést is elviselne a piac, ugyanakkor a bevételmaximalizáláson túl működik a zeneiparban az az igény is, hogy ne csak a leggazdagabb rajongók juthassanak el a koncertekre. Ebből következően nem meglepő, hogy a Bloomberg szerint a legnagyobb áremelkedés a legmagasabb árkategóriában tapasztalható (hiszen így a „fair” árazást össze lehet egyeztetni a kereslet által diktált áremeléssel). „A leggazdagabbak és a legnagyobb rajongók hajlandóak minden korábbinál többet költeni arra, hogy közel ülhessenek a színpadhoz, vagy exkluzív élményben legyen részük” – írja a cikk.

Ugyanakkor a cikk árnyalja is ezt a képet. Látszanak jelei annak is, hogy a kezdeti rekordérdeklődés mérséklődni fog, illetve az újranyitás első néhány hónapjában nagy volt azok száma is, akik elővételben jegyet vásároltak, mégsem mentek el a koncertre. Továbbá egy szakember szerint az élőzenei piac középkategóriája kifejezetten rosszul áll. Az elmaradt koncertek pótlása miatt hatalmas lett a kínálat, és azok, akik nem tartoznak az élvonalba, a nagy verseny miatt akár rosszabbul is járhatnak, mint korábban. Volt már olyan fesztivál, amit elhalasztottak a „túltelített a piacra” hivatkozva.

Az élőzene visszatérésének legnagyobb nyertesei tehát inkább az olyan szupersztárok, mint az egy-egy koncerten hárommillió dollár bruttó bevételt szerző Bad Bunny vagy a négy fellépésre összesen 33 millió dollár értékben jegyeket eladó BTS.



Categories: Hírek

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.