A magyar sajtót is bejárta a hír, hogy a Netflix előfizetőinek száma először csökkent az oldal története során, és a hírt a részvények árának (és így a cég értékének) komoly visszaesése követte. Mivel az elmúlt években a kiadói bevételek növekedése túlnyomó részt a stream előfizetők számának emelkedésének volt köszönhető, természetesen felvetődik a kérdés, hogy számolni kell-e hasonlóval a zeneiparban is.
A Music Business Worldwide alapítója, Tim Ingham szerint nem. Ingam idézi a Netflix a befektetőknek írt, „meglepően nyíltan fogalmazó” levelét (pdf-ben itt található meg), ami a csökkenést négy okra vezeti vissza 1) Az elérhető piac a vártnál lassabb növekedése, pl. az okostévék elterjedése; 2) a jelszavak megosztása – 222 millió háztartásban van Netflix-előfizetés, de a cég becslése szerint ezen felül még 100 millió háztartásban nézik; 3) a növekvő verseny, új videóstream szolgáltatások indulása; 4) makro tényezők: lassú gazdasági növekedés, infláció, a pandémia elhúzódó hatása, geopolitikai események (Ukrajna megtámadása).
Tim Ingham megvizsgálja, hogy ezek az okok milyen mértékben vannak jelen a zeneiparban. Szerinte a „makro tényezők” a legfontosabbak, amit egy új kutatás is alátámaszt, amely szerint Nagy-Britanniában minden korábbinál többen, másfél millióan mondták le a videóstream-előfizetésüket az első negyedévben (a két megelőző negyedévben ez 1 és 1,2 millió volt), és harmaduk ennek okaként a spórolást jelölte meg.
A rég nem látott mértékű infláció természetesen vezet oda, hogy a nélkülözhető szolgáltatásokra az emberek kevesebbet költenek. Ugyanakkor a zeneipar szerencséjére az audiostream egészen másként működik, mint a videóstream. Az utóbbi területen a szolgáltatók kínálata különbözik, és sokan egyszerre többre is előfizettek – így egy előfizetés lemondása esetén azért még mindig számos sorozathoz, filmhez hozzáférhetnek. A zenei szolgáltatók viszont mind ugyanazt a katalógust kínálják, így egy előfizetés lemondását sokkal inkább megéreznék a fogyasztók. Évek óta éppen ez az egyik kritika a zenei streammel szemben, hogy a különböző szolgáltatók nem igazán különböznek egymástól – ez most tehát éppen hogy védelmet jelent a szegmens számára.
Szintén évek óta visszatér az a kérdés, hogy miért nem emelkedik a stream előfizetés régóta (nominálisan) állandó ára, és ezt rendszeresen a Netflix többszöri, eddig az előfizetők lemorzsolódását nem eredményező áremelésével állították szembe. A jelenlegi helyzetben nyilvánvalóan ez a faktor is a zeneipar nagyobb védettségéhez vezet.
A másik két, a Netflix által említett tényező a videóstream specifikus problémája; a jelszavak megosztása ugyan a zenében is jelen van, de a családi csomagok terjedése miatt jóval kisebb mértékben.
Categories: Hírek
Leave a Reply