Nem kifejezetten zenére, hanem általában az internetes „alkotókra” fókuszál a Linktree által megrendelt kutatás, de az eredmények egy részét érdemes röviden áttekinteni. A cég szerint nagyjából 200 millió „alkotó” működhet a különféle platformokon, a következő nagyon tág meghatározást használva: „olyan emberek, akik a kreativitásukat, képességeiket, hatásukat arra használják, hogy közönséget gyűjtsenek maguk köré és monetizálják azt”.
Érdekes módon ennek a 200 milliónak kisebb része esik a „szabadidős alkotó” kategóriájába a Linktree szerint: 23 millióan vannak, akik már alkotónak számítanak, de ezernél kevesebb a követőjük. Túlnyomó részük, 139 millió a „félprofi” kategóriába esik, 1-10 ezer követővel. A 10-100 ezer követőjű profik 41 millióan vannak, és a tanulmány 2-2 millióra teszi azok számát, akik 100 ezer és egymillió közötti, illetve egymillió fölötti követővel bírnak.
A legérdekesebb adatok a pénzkeresetről szólnak. Az alkotók harmada teljes munkaidőben űzik a tartalomgyártást. Csak 12%-a keres ezzel évi 50 ezer dollárnál (17,5 millió forint) többet – és majdnem a felük, 46%-uk évi ezer dollárnál (350 ezer forint) kevesebb bevételt szerez ebből, ami a teljes munkaidős elfoglaltsághoz képest igen kevés.
A 66%-ot tesznek ki „részmunkaidős” alkotók; több mint kétharmaduk (68%) keres év ezer dollárnál kevesebbet, és mindössze 3%-uk 50 ezernél többet.
Azonban jóval kevésbé egyértelmű a kép, ha azt nézzük, hogy a ráfordított idő és a pénzkereset hogyan viszonyul egymáshoz. „Ez nem egy pontos tudomány” – fogalmaz a jelentés, ami a következő adatokat közli:
- Az évi 100 dollárnál kevesebbet kereső alkotók 53%-a heti öt óránál kevesebb időt fordít a tartalomgyártásra (ami azt jelenti, hogy majdnem felük ennél többet, mégis alig lát pénzt belőle).
Valamint heti 10 óránál kevesebb időt fordít a tartalomgyártásra
- az évi 100-10 000 dollár között keresők kétharmada
- az évi 50-100 ezer dollár (17,5-35 millió forint) keresők 52%-a és
- az évi 100-500 ezer doolár (35-175 millió forint) keresők 52%-a.
A bevételek forrásait a jelentés aszerint közli, hogy egy alkotó általános vagy niche közönségnek szóló tartalmat gyárt-e – a készítők egyébként ez utóbbit ajánlják, vagyis a mainstream megcélzása helyett az adott téma iránt érdeklődő, elkötelezett rajongók megtalálását és monetizálását. A niche alkotók 7%-a keres évi 100 ezer dollárnál többet, míg a mainstream közönséget célzóknál ez 5%.
A bevételek legfőbb forrása a saját fizikai tárgyak eladása: niche alkotóknál 23%, mainstream alkotóknál 18% a részesedése a jövedelemből. A második legfontosabb forrás az affiliate marketing, vagyis amikor az ajánlott termékek vásárlásai után az alkotó jutalékot kap az eladó platformtól (15% a niche, 10% a mainstream alkotóknál, és ebben az Amazon-vásárlások nincsenek benne). Csak ezután jönnek a hirdetések és az influencer marketing. A niche alkotók számára fontos bevételt jelentenek még az e-kurzusok és a fizetős letöltések (10-10%).
A tartalomgyártást legalább néha stresszesnek éli meg a többség (20%-a alatt van azok aránya, akik nem), és rosszabb az arány azoknál, akik ezt teljes munkaidőben űzik – 13%-uk válaszolta, hogy állandó vagy extrém nyomást jelent ez számukra. Fontos adat még, hogy az alkotók többsége többféle tartalomtípust is gyárt, leginkább 2-4 fajtát, és csak harmaduk készít mindössze egyféle típusú tartalmat.
Categories: Hírek
Leave a Reply