2021 áprilisában vezette be a Soundcloud a felhasználó-központú felosztást, vagy ahogy ők nevezik, a fan-powered royalties módszert. A lényeg az, hogy akik a SoundCloud Premier, Repost by SoundCloud vagy a Repost Select szolgáltatásokban monetizálják a platformra feltöltött zenéiket, és nem köti őket szerződés egy kiadóhoz, azok jogdíjait új módon számítják ki: a hallgatóik után keletkező bevételt az alapján osztják szét, hogy az adott rajongó arányaiban mennyi időt hallgatta a zenéjüket.. (Vagyis nem megy bele egy nagy közös kalapba a pénz.)
Egy év után megosztottak néhány adatot arról, milyen eredményekkel járt a felosztási módszer bevezetése. 135 ezer független zenész van, aki így kap jogdíjat – ez egy év alatt 30%-os növekedést jelent. Ők átlagban 60%-kal több pénzt kapnak így, mintha a más szolgáltatóknál megszokott módszerrel számolnák a jogdíjukat, vagyis a teljes hallgatottságból való részesedés alapján.
A felhasználó-központú felosztás melletti érvek közül az egyik legfontosabb, hogy így tudják a rajongók, hogy az általuk befizetett pénz (vagy az általuk meghallgatott reklámok utáni bevétel) tényleg azoknak megy, akiknek a zenéjét hallgatják. Ezért fontos az az adat, hogy az elmúlt egy évben a Soundcloudon a rajongók 97%-a legalább egy kedvencének legalább 5 dollár bevételt generált.
Persze ha a felosztható jogdíjak teljes összege nem változik, akkor a felosztási módszer megváltoztatásának nemcsak nyertesei, hanem vesztesei is lesznek. A Soundcloud eredményei azt mutatják, hogy a független, a zeneipari lehetőségeket tudatosan használó zenészek a nyertesek közé tartoznak.
Az új felosztási rendszer első évét a platform április 29-én a Fan-Powered Friday akcióval ünnepli, vagyis megduplázza a programban részt vevő független zenészek jogdíjait, amik ezen a pénteken keletkeznek.
Categories: Hírek
Leave a Reply