Four Tet fontos győzelmet aratott korábbi kiadója felett: jár neki a digitális jogdíjak 50%-a

Kieran Hebden, aki – többek között – Four Tet néven az elektronikus zene kritikailag leginkább elismert előadói közé tartozik, 2021 augusztusában fordult a brit bírósághoz digitális jogdíjai miatt. Korábbi kiadója, a legismertebb függetlenek közé tartozó Domino még 2001-ben kötött vele szerződést, amikor nemhogy a stream, de még az iTunes zeneáruház sem létezett. A szerződés az (akkor még kizárólag fizikai) eladások után 18%-os részesedést biztosított neki.

A probléma – ahogy az más előadóknál is előfordult – az volt, hogy a szerződés aláírása után létrejött új felhasználási módokat hogyan értelmezzék. A Domino szerint a letöltések és a streamek olyan új technológiák, amelyek után a szerződés szerint az említett 18% háromnegyedét kell kifizetniük, de ők az egészét kifizették. Hebden viszont úgy érvelt, hogy a stream nem eladásnak feleltethető meg, hanem felhasználási engedélynek, és így a szerződés szerint a jogdíj 50%-a járt volna neki.

A jogi csata egy ponton annyira elmérgesedett, hogy a Domino eltávolította a stream katalógusokból a náluk 2001 és 2010 között megjelent négy Four Tet-lemezt, ami miatt Kieran Hebden szerződésszegéssel vádolta őket.

Most a kiadó és a zenész peren kívüli megállapodásra jutott, amiben a Domino majdnem mindenbe belement, amit Hebden eredetileg kért tőlük. A 2017 óta keletkezett stream- és letöltési bevételek után megkapja a 18% és az 50% különbségét, ami kamatokkal együtt kb. 57 ezer font (26 millió forint). A négy album jogai viszont továbbra is a Dominónál maradnak. Hebden ezt úgy kommentálta, hogy reméli, hogy az ilyen megállapodások „kihalnak”, mert a folyamatosan változó iparági környezetben őrültségnek tűnnek.

Az ügyről részletesen tudósító Music Week arról is írt, hogy mennyire tekinthető precedensértékűnek a megállapodás. Jogi értelemben nem az, hiszen peren kívüli megállapodásról van szó. Ugyanakkor abban az értelemben teremthet precedenst, hogy a jövőben a hasonló ügyekben hivatkozni fognak rá a felek, amikor jogi lépéseket készítenek elő. Ráadásul az, hogy a Domino szinte mindent elfogadott a zenész követelései közül, „arra utal, hogy Hebden mellett erős jogi érvek álltak, ami megerősítheti más, hasonló helyzetben lévő zenészek önbizalmát” – írja a Music Week.

Hebden is azt írta kommentárjában, hogy reméli, hogy ezután nyilvános vita kezdődik a zeneipar korábbi állapotában született szerződésekről, és több zenész követi majd a példáját. Ugyanakkor arról is írt, hogy „nehéz és stresszes tapasztalat” volt a jogi procedúra, aminek a költségeit csak azért tudta viselni, mert a szellemi tulajdonnal kapcsolatos ügyekkel foglalkozó bíróságon tárgyalták, ahol a jogi költségeknek megszabott felső határa van.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .